zoekmachine optimalisatie SEO

Gaat Apple de strijd aan met de Google Zoekmachine?

apple zoekmachine

Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. Google heeft 93% van het marktaandeel t.a.v. zoekmachine gebruik. Hierna volgt met Bing (met 2,4%) en Yahoo (met slechts 1,8%). Een geduchte tegenstander heeft Google dus niet.

Of toch wel? Is Apple achter de schermen bezig met een eigen zoekmachine?

Waarom is Google de grootste?

Het algoritme van Google is gewoonweg ijzersterk. Het doel van de Google zoekmachine is: het beste zoekresultaat leveren aan gebruikers van de zoekmachine. En dat lukt uitstekend. Ze verbeteren het algoritme continue en rollen ieder jaar grote updates uit. Maar tussendoor gebeuren er ook kleinere verbeteringen.

Wanneer je een andere zoekmachine gebruikt zoals DuckDuckGo (vanwege privacy), Ecosia (vanwege duurzaamheid) of Bing (omdat je van Bill Gates houdt) dan kan je snel geïrriteerd raken. Want waarom laten deze zoekmachines geen bakkers in de buurt zien wanneer je zoekt op ‘bakker’?

Jij vindt het logisch dat Google je, op basis van deze zoekopdracht, direct een overzicht van lokale bakkers laat zien. Maar bij andere zoekmachines wordt: Tuincentrum Bakkers, bakkers vacatures of kookboeken voor bakkers getoond. En niet dat gewenste overzicht met een rijtje van bakkers in jouw stad.

Google doet er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn en doet zijn uiterste best om jouw zoekintentie te begrijpen. Google is hier goed in, vanwege de opgebouwde data. Niet alleen van jouw persoonlijk, maar ook vanwege alle opgeslagen data van anderen miljoenen gebruikers. Dat wil je eigenlijk niet (daarom schakelen sommige mensen over op DuckDuckGo) maar hierdoor kan Google wel hele goede zoekresultaten leveren. Beter dan zijn concurrentie.

Apple zoekmachine komt eraan

Er zijn steeds meer geluiden dat Apple bezig is met de voorbereiding van een zoekmachine. Die het mogelijk op gaat nemen tegen Google.

Waarom een Apple zoekmachine?

Onderstaand enkelen redenen waarom Apple zelf een zoekmachine zou willen beginnen:

  • Als extra bron van inkomsten. Google verdient een aardige cent aan Google Ads (voorheen Adwords) en AdSense.
  • Het is eenvoudig uit te rollen en hierop marktaandeel weg te kapen. Apple heeft genoeg eigen apparatuur in omloop. Zij kunnen hun eigen zoekmachine eenvoudig invoeren als standaard zoekmachine op hun iPhones, tablets etc. Google was jarenlang de standaard zoekmachine op iPhones. Hier betaalde Google flink voor aan Apple. Zij kunnen Google Search eenvoudig vervangen door hun eigen zoekmachine.
  • Met een eigen zoekmachine kan Apple zijn eigen producten meer naar voren brengen in de zoekresultaten. Hetgeen Google ook al jarenlang doet. Denk aan de advertenties (tekst-advertenties en shoppingadvertenties) van Google bovenaan de zoekresultaten.
  • Google is een ‘sterk merk’ geworden door de grote naamsbekendheid van de zoekmachine en heeft hierdoor ook andere producten kunnen uitbouwen. Apple is uiteraard al een ‘sterk merk’ maar breidt hierdoor zijn aandeel alleen maar verder uit en creëert nog meer marktwaarde.
  • Google heeft bakken vol met data in huis. Deze krijgen zij grotendeels binnen via de zoekmachine. En data is geld waard. Er kunnen voorspellingen worden gedaan en Google kan deze trenddata bijvoorbeeld verkopen.
  • Apple bouwt hierdoor een sterke eigen community. Apple gebruikers hoeven niet meer buiten de Apple community te zoeken naar een zoekmachine. En blijven altijd binnen de muren van Apple opereren.

Welke signalen zijn er dat Apple de strijd aangaat met Google?

Apple heeft momenteel veel vacatures openstaan voor zoekmachine gerelateerde vacatures. Voornamelijk verschillende ‘search engineers’ zijn welkom bij Apple. Daarnaast wordt de Applebot wordt vaker gezien als crawler op diverse sites.

Bronnen:
https://www.coywolf.news/seo/apple-search-engine/
https://searchengineland.com/is-apple-getting-real-about-search-and-about-to-take-on-google-339893