12 vragen over Google Consent Mode v2

google consent mode v2

1. Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode heet in het Nederlands toestemmingsmode. Google Consent Mode is een hulpmiddel en wordt gebruikt in combinatie met een cookiemelding. Je kan hiermee beheren hoe de diensten van Google (o.a. Ads, Shopping, Play en Analytics) op je site cookies gebruiken en data verzamelen.

2. Waarom Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 is de vernieuwde versie van Google Consent Mode. Dus Consent Mode bestond al. Er zijn vanwege de privacy wetgeving in de EER (Europese Economische Ruimte) 2 items aan toegevoegd, namelijk ad_user_data en ad_personalization. Zodat sitebezoekers meer controle krijgen over hun privacy en data.

Consent Mode zorgt dat website-eigenaren zelf het gedrag van Google diensten kunnen aanpassen op basis van de toestemmingsstatus van gebruikers. Geeft een bezoeker geen toestemming voor (specifieke) cookies of verzameling van hun data? Dan passen Google Analytics en/of Google Ads hierop automatisch hun gedrag aan.

3. Wat doen ad_user_data en ad_personalization?

Ad_user_data bepaalt of persoonlijke data naar Google wordt verstuurd op basis van toestemming van de bezoeker. Er zijn 2 mogelijkheden voor ad_user_data: accepteren of afwijzen.

Ad_personalization bepaalt of persoonlijke data gebruikt kan worden voor remarketing. Ook hier zijn er 2 keuzes mogelijk voor de bezoeker: accepteren of afwijzen.

4. Waarom zou ik Google Consent Mode V2 toepassen?

Goede vraag. Want het lijkt erop alsof je nu alleen maar inlevert. Want je kan een hoop data kwijtraken wanneer bezoekers alles afwijzen. En hoe kan je dan nog goed en betrouwbaar meten waar bijvoorbeeld conversies vandaan kwamen? Of welk kanaal het meeste omzet oplevert?

Volgens Google krijg je er ook wat voor terug. Want Google zorgt dat je de ‘verloren’ data terugkrijgt door geanonimiseerde en geaggregeerde datarapportage. Je hebt misschien geen inzage meer in data van individuele bezoekers die alle cookies enz. afwijzen. Maar de geanonimiseerde en geaggregeerde datarapportage geven je wel waardevolle inzichten in prestatie van je campagnes. Maar je moet hiervoor wel dagelijks 1.000 bezoekers op je site ontvangen.

Daarnaast gaan er geruchten rond dat Google Ads in 2024 gaat controleren of Consent Mode is geïmplementeerd. Wat de gevolgen zijn als je dit niet hebt gedaan is nog onbekend.

Bekijk ook onderstaande video over Modeling in Analytics:

Daarnaast raak je sowieso data kwijt wanneer je het niet toepast, zie de tekst hieronder.

5. Wat als ik Google Consent Mode v2 niet toepas op mijn site?

Nog betere vraag. Want iedereen roept online dat je het ‘moet’ doen. Maar waarom dan? Wat zijn de gevolgen als je het niet doet? Ik heb het even gecheckt bij de bron: Google.

Google zegt het volgende over niet toepassen van Google Consent Mode v2:

“Als u voorkomt dat uw Google-tags worden geladen totdat een gebruiker interactie heeft met uw toestemmingsbanner, kan Google de keuzes voor gebruikerstoestemming niet verifiëren. Dat kan leiden tot verlies van gegevens.”
Bron: Google

Kortom: je kan data gaan verliezen in Ads en Analytics. Daarnaast is Consent Mode V2 essentieel voor Remarketing in Google Ads en doelgroeptargeting. Deze functies zullen niet meer goed werken.

6. Wanneer implementeren?

Voor maart 2024.

7. Is een cookiebanner dankzij Google Consent V2 overbodig?

Nee, je hebt ‘m juist nodig. Zodat in de cookiemelding de bezoeker kan aangeven welke cookies en toestemmingen hij/zij accepteert.

Daarnaast geeft de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) aan dat zij in 2024 vaker gaan controleren of er een cookiemelding op een site staat. En de AP gaat ook controleren of deze niet misleidend is.

8. Hoe moet ik Google Consent Mode v2 implementeren op mijn site?

Maak je gebruik van een CMP (Consent Management Platform) zoals: Cookiebot, Iubenda? Dan kan je dit in het CMP eenvoudig doorvoeren. Google stuurt in alle communicatie aan op gebruik van CMP’s.

Heb je zelf een cookiemelding ontwikkelt? Dan moet je aan de slag in Google Tag Manager, vraag je websitebeheerder om hulp.

9. Wat is de impact van Consent Mode v2 op je data in Ads en Analytics?

Hierover zegt Google het volgende:

“Minimaal 7 hele dagen nadat u de toestemmingsmodus heeft geïmplementeerd, heeft Google Ads mogelijk genoeg gegevens om de toename te rapporteren. De toenamecijfers worden alleen getoond als de toename van een segment voldoet aan de minimum gegevensdrempelwaarde. Meer informatie over de impactresultaten van de toestemmingsmodus

Meer technische info lezen over Consent Mode V2? Bezoek dan Simoahava.com. Maar bij de meeste websites daalt het verkeer, zie punt 11.

10. Hoe kan je controleren of Consent Mode v2 goed is toegepast?

Dat kan in Google Tag Manager. Bekijk dit artikel van Analytics Mania.

11. Drop in verkeer in Analytics na implementatie Consent Mode V2?

Dalen je bezoekers in Google Analytics na implementatie van Google Consent Mode v2? Je ben niet de enige die hier last van heeft. Want als je Google Consent Mode v2 implementeert dan zorg je ervoor dat Analytics pas gemeten wordt wanneer de bezoeker op ‘Akkoord’ klikt in de Consent Mode banner.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je meer data ontvangt? Zorg dat de banner in het midden van de pagina staat. Zodat de bezoeker een keuze moet maken. Wanneer de banner onderaan de pagina staat kan de bezoeker de site gewoon gebruiken zonder een keuze te maken. Dan is er dus geen consent en wordt er niets gemeten. Zorg dat de bezoeker een keuze maakt: afwijzen of accepteren.

12. Na implementatie van Consent Mode v2 dalen je conversies in Google Ads?

Dan kan je naar een of een combi van onderstaande oplossingen kijken:

  • Check of Google Consent Mode v2 goed werkt (zie stap 10)
  • Zet Verbeterde Conversies (enhanced conversions) aan
  • Verlaag tijdelijk je ROAS of doel-CPA of verhoog je budget en laat dit +/- 2 weken zo staan zodat de campagnes kunnen herstellen. Daarna langzaamaan weer verhogen.