Uitsluitingszoekwoorden in Google Ads: kies je voor breed, woordgroep of exact?

google ads uitsluitingzoekwoorden

Anno 2023 is niets zo belangrijk in Google Ads als uitsluitingszoekwoorden. Want Google Ads gaat steeds meer automatiseren. En je krijgt minder inzage in alle data.

Verkoop je nieuwe bureaustoelen aan bedrijven? Dan wil je niet dat consumenten op je advertenties klikken. Want dat is niet je doelgroep. Je zorgt dan dat je zoekwoorden passen bij jouw producten. Door bijvoorbeeld ‘gamestoelen’ of ‘bureaustoel marktplaats’ uit te sluiten. Hierdoor wordt je advertentie niet getoond wanneer iemand hier naar zoekt. Een zoekwoord uitsluiten doe je door gebruik te maken van ‘uitsluitingszoekwoorden’. De term die hiervoor in het Engels wordt gebruikt is ‘negative keyword’.

Daarnaast zorgt het uitsluiten van zoekwoorden ervoor dat je een hogere CTR (Click Trough Rate) krijgt. En ontvang je kwalitatiever bezoek op je site. Waardoor de kwaliteit van je campagne stijgt en je uiteindelijk minder kosten per conversie kwijt bent. Dat klinkt goed toch? Nou, waar wacht je nog op? Aan de slag dan!

Verschillen tussen normale zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden

Het is goed om te weten dat Google Ads normale zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden anders behandeld. Wat zijn de verschillen:

  • bij uitsluitingszoekwoorden moet je ook zoekwoorden in enkelvoud- en/of meervoudvormen uitsluiten.
  • bij uitsluitingszoekwoorden moet je ook zoekwoorden met typefouten en spelfouten uitsluiten
  • bij uitsluitingingszoekwoorden moet je ook synoniemen uitsluiten

Terwijl de 3 bovenstaande punten bij normale zoekwoorden wel worden meegenomen. Dus als je daar als zoekwoord ‘schoen’ instelt. Dan wordt de advertentie ook getoond bij ‘schoenen’. En als een zoeker ‘skoen’ intypt bij Google, worden advertenties over schoenen getoond.

Bij display-campagnes worden uitsluitingszoekwoorden uitgesloten als een exact onderwerp. Display-advertenties worden niet op een pagina getoond. Stel dat de woorden niet op de pagina staan, maar het onderwerp/content op de pagina sterk gerelateerd is aan een uitsluitingszoekwoord dan wordt de advertentie ook niet getoond.

Breed, woordgroep of exact uitsluitingszoekwoord

Wanneer je een uitsluitingszoekwoord toevoegt heb je de keuze om deze in te stellen als: breed, woordgroep of exact. Wat houden deze opties in?

Exact uitsluitingszoekwoord

  • Deze stel je in met de tekens: [  ]. Dus bijvoorbeeld: [gamestoel]
  • Alles wat je tussen bovenstaande tekens zet wordt uitgesloten. Niks meer, niks minder.
  • Wanneer wordt je advertentie getoond:
ZoektermAdvertentie getoond?
goedkope gamestoelJa
rode gamestoelJa
gamestoel voor playstation 5Ja
gamestoelNee

Woordgroep uitsluitingszoekwoord

  • Deze stel je in met de tekens ”  “. Dus bijvoorbeeld “landelijke hanglamp”
  • De advertentie wordt niet getoond wanneer de zoekopdracht de exacte zoekwoordcombinatie in dezelfde volgorde bevat
  • Wanneer wordt je advertentie getoond:
ZoektermAdvertentie getoond?
hanglamp landelijkJa
landelijke lamp hangJa
landelijke hanglamp goedkoopNee
landelijk hanglampNee

Breed uitsluitingszoekwoord

  • Uitsluitingszoekwoorden worden standaard als ‘breed’ ingesteld
  • Je gebruikt geen tekens om deze uitsluitingszoekwoorden in te stellen. Dus bijvoorbeeld: groene voetbalschoenen
  • Wanneer wordt je advertentie getoond:
ZoektermAdvertentie getoond?
groene voetbalschoenen voor binnenNee
voetbalschoenen groen nikeNee
groene voetbalschoenen amsterdamNee
rode voetbalschoenenJa