Wat is Google Ads (SEA)?
Er zijn 2 manieren om een website hoger in de zoekmachine resultaten te tonen, namelijk d.m.v.: SEA en SEO.
Verschil tussen SEA en SEO
SEA is de Engelse afkorting voor Search Engine Advertising. Dit houdt in dat men gaat adverteert in de zoekmachine resultaten. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Wanneer men over SEA praat dan staat dit vaak synoniem voor Google Ads (voorheen Google Adwords). Dit is het advertentieprogramma van Google. De advertenties die via Ads worden ingezet worden alleen in de Google zoekmachine en eventueel in het Google netwerk getoond. Men betaalt vaak per klik op een Adwords advertentie.
SEO is de Engelse afkorting voor Search Engine Optimisation, ookwel zoekmachine optimalisatie genoemd. Websites of pagina’s die in de zoekmachine resultaten worden getoond zonder dat daarvoor betaald is, worden “organische resultaten” genoemd. Het hoger laten tonen van een website in de organische resultaten wordt bereikt door SEO.
Onderstaande afbeelding geeft het verschil tussen organische resultaten (SEO) en betaalde resultaten Adwords / SEA) weer:
Redenen om Google Adwords in te zetten
Waarom zou je Google Adwords inzetten? Als je vandaag nog bovenaan wilt staan in de Google zoekmachine resultaten zul je gebruik moeten maken van Adwords. Zoekmachine optimalisatie kan er ook voor zorgen dat je bovenaan komt te staan, echter gaat hier tijd overheen. Het voordeel van zoekmachine optimalisatie t.o.v. Adwords is dat het resultaat duurzamer is. Als je eenmaal hoger in zoekmachines staat zal je hier niet van de een op de andere dag niet meer getoond worden. Dat is bij Google Adwords wel. Stop je met de betalingen, dan worden de advertenties per direct niet meer getoond.
Google Adwords Campagnes
Bovenaan Internet zet Adwords campagnes op en begeleidt ze. Meer informatie over Google Adwords en de samenwerkingsmogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op.