Wat te doen met B2B Google Ads campagne met weinig conversies
Kom je niet aan 30/40 conversies of meer per maand in je Google Ads campagne? Je bent niet de enige met dit probleem. Het is vaak van toepassing voor B2B campagnes. Want de aankoopbedragen zijn hoog en het beslissingsproces duurt vaak langer. Dus veel van deze bedrijven verkopen geen 30/40 diensten per maand of meer. Maar met minder dan 30/40 conversies per maand werken automatische biedstrategieën niet in Google Ads. Wat kan je dan doen? Welke biedstrategie kies je dan wel?
Nieuwe Google Ads campagne aanmaken voor B2B
Begin met de biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ en zit bovenop de campagne. Houdt de zoektermen in de gaten en sluit termen uit waar nodig. Door ‘klikken maximaliseren’ in te zetten, zet je breed in. Dit zorgt voor ‘waste’, dus niet relevante kliks voor jouw campagne. Maar je krijgt wel snel veel data binnen, waardoor je leert over de doelgroep.
Maak daarnaast per productgroep een advertentiegroep aanmaakt. Zodat je begrijpt waar je klant per productgroep naar op zoek is.
Dus verkoop je ‘straalmachines’? Dan maak je een groep aan voor ‘straalmachines voor hout’ en een aparte voor ‘straalmachines voor ijzer’. Want dit zijn verschillende producten voor verschillende eindklanten.
Maak conversies aan
De meeste B2B bedrijven hebben geen webshop waarin ze verkopen kunnen meten. Een conversie hoeft niet altijd een verkoop te zijn. Voor een B2B bedrijf is een lead waardevol. En leads komen voort uit contactaanvragen en offerteaanvragen. Dus meet deze aanvragen als conversies voor een B2B campagne.
Advertentieteksten
Maak duidelijk wat je verkoopt of aanbiedt. Zorg dat alleen jouw doelgroep op de advertentie klikt. Zet bijvoorbeeld een advertentietitel vast in je advertentietekst. Google zal je hierdoor een slecht kwaliteitsscore geven, maar dat wil niet zeggen dat je advertentie slecht gaat presteren. Soms hebben deze advertenties met gepinde/vastgezette titel een hogere CTR en meer conversies ondanks de slechte advertentiekwaliteit volgens Google.
Tips bij het schrijven van advertentieteksten
Breng voordat je de teksten gaat schrijven het volgende in kaart:
- Bedenk voor wie je de tekst schrijft
- Wie gaat het product of dienst aanschaffen?
- Wie gaat het product gebruiken?
- Welk probleem lost het op?
- Waar zit een pijnpunt voor de koper?
- Waar zit het pijnpunt voor de gebruiker?
- Wat zijn de USP’s?
- Wat is het verschil met concurrentie?
- Waarom beter dan concurrentie?
- Lagere kosten?
- Hogere productiviteit?
- Hogere omzet?
- Welke actie moet men ondernemen?
- Website bezoeken
- Offerte aanvragen?
- Bellen?
- Wat kan men verwachten na de ondernomen actie?
- Na offerteaanvraag binnen 24u een offerte per email?
Advertentiekoppen
In de koppen maak je duidelijk wat je aanbiedt. Test met het vastzetten van koppen. Zet in een kop neer wat je aanbiedt en voor wie. Dus bijvoorbeeld ‘straalmachines voor bedrijven’. Kijk eens of deze vastgezette titel beter werkt dan wanneer je Google haar gang laat gaan.
Beschrijvingen
1e beschrijving
Maak duidelijk welk probleem/pijnpunt je oplost in de beschrijving. Dus dankzij jouw {product/dienst} wordt dit {probleem} opgelost en kom je tot de volgende {oplossing}. Maak 2 van deze beschrijvingen aan. Voorbeelden:
- Straal hout 3 x sneller en verwerk meer houten balken op 1 dag.
- Azure omgeving in 1 dag ingericht? Huur onze Azure expert in.
- Vermijd maandelijkse huurkosten en koop een heftruck.
2e beschrijving
In de 2e beschrijving geef je aan wat men moet doen, welke actie (CTA: Call To Action) men moet ondernemen. Bijvoorbeeld:
- Vraag een offerte aan voor een prijs op maat.
- Boek hier een gratis adviesgesprek in
- Plan hier een demo in
- Download hier een gratis stappenplan
- Bel vandaag 0124- 345666 om een demonstratie in te plannen.
3e beschrijving
In de 3e beschrijving probeer je vertrouwen te winnen. Bijvoorbeeld door te zeggen: klanten zien resultaat binnen 6 maanden zonder maandelijkse kosten. Of klanten besparen 50% op elektriciteit dankzij product X.
Perfecte landingspagina
Is er geklikt op je advertentie? Top! Maar hoe ziet je landingspagina eruit? De content op deze pagina moet wel passen bij je advertentie. Dus komt de tekst uit je advertentie hier terug?
Over perfecte landingspagina’s kan ik uren schrijven, dat is voor een volgend artikel. Wil je snel checken of jouw pagina enigszins voldoet? Gebruik dan deze tool: https://landinganalyze.com/