zoekmachine optimalisatie SEO

De geschiedenis van SEO

Geschiedenis van SEO

SEO… hoe het allemaal begon

Om de geschiedenis van SEO in kaart te brengen beginnen we bij een uitleg omtrent de namen en afkortingen rondom SEO. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation (in Amerikaanse spelling gebruikt men “Optimization”, met een -z). In het Nederlands vertaald betekent deze term “zoekmachine optimalisatie”. Er wordt ook gerefereerd aan SEM, Search Engine Marketing, alhoewel dit niet de juiste term is. SEM betekent in het Nederlands zoekmachine marketing. Dit omvat niet alleen SEO (zoekmachine optimalisatie), maar ook het adverteren in zoekmachines.

De allereerste zoekmachine

Archie was de eerst zoekmachine en is ontwikkeld in 1990. Ontwikkeld door 3 computer wetenschap studenten in Canada. De naam is gebaseerd op het Engelse woord “archive” (in het Nederlands: archiveren). In 1990 waren er lang niet zoveel websites als nu, en er stond vrij weinig content op de sites. Deze eerste zoekmachine leek dan ook in de verste verte niet op de gebruiksvriendelijke varianten die er momenteel beschikbaar zijn.

Het was een zoekmachine die voornamelijk gebruikt werd door mensen met kennis van computers en netwerken. De zoekmachine doorzocht alleen bestandsnamen beschikbaar op openbare FTP sites. Er waren slecht een aantal 100 van deze sites en de zoekmachine doorzocht deze hooguit een keer per maand. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het huidige Google Search die populaire sites meerdere keren per dag bezoekt. Na Archie volgden nog vele andere varianten van zoekmachines, die qua werking steeds iets werden verbeterd.

WebCrawler, eerste zoekmachine die teksten kan doorzoeken

De eerste zoekmachine die teksten op sites kon door zoeken op basis van een zoekwoord was WebCrawler (1994). Hierdoor veranderde de manier waarop websites werden gevonden flink. En gingen steeds meer website eigenaren rekening houden met het gevonden worden in zoekmachines. Let wel, in 1995 waren er slecht 24.000 websites in de lucht. Nu zijn dat er grofweg 1 miljard. Kort daarop volgden andere zoekmachines die teksten konden doorzoeken zoals het bekendere Lycos (1994), AltaVista (niet meer actief) en het populaire Yahoo volgden in 1995.

Netscape

In 1996 wilde browser Netscape gaan samenwerken met 1 van de reeds bestaande zoekmachines en een zoekfunctie aanbieden bieden binnen de browser. Maar omdat vrijwel elke bestaande zoekmachine dit wel wilde (omdat Netscape in die tijd een populaire browser was) besloot Netscape om 5 verschillende zoekmachines roulerend in te zetten op de browser. Dit waren: Yahoo, Lycos, Excite, Magellan en Infoseek.

Introductie van de Google Zoekmachine

Maar aan de populariteit van de genoemde zoekmachines kwam langzaam een eind toen in 1998 Google werd geïntroduceerd door Larry Page en Sergey Brin:

Oprichter Google

Google verdrong al snel andere zoekmachines zoals AltaVista van de markt door de gebruiksvriendelijkheid. Google was voorzien van rustig strak design zonder reclame op de pagina. Tevens werden de zoekresultaten door de gebruikers als betere resultaten ervaren, die meer aansloten bij de gegeven zoekopdracht.

Inmiddels is de Google zoekmachine ook voorzien van reclame (door Google Adwords en Google Shopping advertenties). En is Google uitgegroeid tot een miljardenbedrijf dat niet alleen actief is in zoekmachines maar ook in productontwikkeling (Google Glasses, Google Car) en heeft diverse andere partijen overgenomen zoals Youtube.

Zoekmachine optimalisatie en Google

Met de komst van Google is zoekmachine optimalisatie steeds populairder geworden. Elke website eigenaar wil dat zijn website wordt gevonden, anders is het zonde van de investering in de website. Maar met 1 miljard websites wereldwijd is de concurrentie onderling hevig. Google wil zijn zoekmachine gebruikers alleen de beste resultaten voor de bezoeker presenteren.

Zij hebben hiervoor een algoritme ontwikkeld dat op basis van verschillende factoren een website meer prioriteit geeft in de zoekmachine resultaten. Het algoritme is grotendeels geheim, alhoewel met testen de goede zoekmachine specialisten wel de belangrijke factoren weten m.b.t. hoe een website goed kan scoren binnen zoekmachines zoals Google.