zoekmachine optimalisatie SEO

Long tail zoekwoorden: laaghangend fruit?

longtail zoekwoorden

In de zoekmachine optimalisatie wereld (SEO) vliegen de termen je soms om de oren. Twee termen die ook geregeld voorbij komen zijn long tail en short tail zoekwoorden.

Wat zijn zoekwoorden?

Om te beginnen met de term “zoekwoorden”. Zoekwoorden zijn woorden of zinnen die iemand intoetst bij een zoekmachine om te zoeken naar producten, diensten of informatie op internet. Er zijn zoekwoorden met een hoog zoekvolume (zoekwoorden die door veel mensen worden gebruikt) en zoekwoorden met een hoge concurrentie (veel sites willen op die zoekwoorden hoog in zoekmachines scoren).

Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume en hoge concurrentie. Short tail zoekwoorden bestaan uit 1, 2 of 3 woorden.

Voorbeelden van short tail zoekwoorden:
– hardloopschoenen
– fysiotherapeut uden

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan uit 4 of meer woorden. Het zoekvolume en de concurrentie op deze woorden is lager dan bij short tail zoekwoorden. Dus het is eenvoudiger om op long tail zoekwoorden hoger te ranken in zoekmachines. Grofweg 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten.

Een zoekopdracht in zoekmachines start vaak met een short tail zoekwoord(en) en wordt dan uitgebreid naar long tail zoekwoorden. Omdat een zoekmachine gebruiker er achter komt dat de short tail zoekopdracht niet brengt wat hij/zij verwacht. Men zoekt bijvoorbeeld initieel op “gebak bestellen”. En krijgt dan veel resultaten van websites waar je taarten kan bestellen en laten bezorgen. Maar de zoeker wilde eigenlijk gewoon een taart bij de bakker in de buurt bestellen en ophalen en gaat vervolgens gedetailleerder (dus met long tail zoekwoorden) zoeken naar : “gebak bestellen bakker uden”.

Daarnaast wordt er door internetters ook vaak gebruik gemaakt van de autocomplete functie van Google. Een voorbeeld van de autocomplete functie van Google: ik wil weten of a.s. zondag de winkels open zijn in Uden. Dus ik geef “winkels uden” als zoekopdracht in bij Google. Automatisch worden er zoeksuggesties van Google getoond onder mijn zoekopdracht. Ik zie staan “winkels uden open zondag” en deze zoekwoorden voldoen aan mijn vraag, dus ik klik hierop. Ik ben van een short tail zoekopdracht (winkels uden) naar een long tail zoekopdracht (winkel uden open zondag) geleidt door de autocomplete functie van Google.

Voorbeelden van long tail zoekwoorden:
– hardloopschoenen nike dual fusion run
– fysiotherapeut rug kraken uden

Zijn long tail zoekwoorden het laag hangend fruit in de zoekmachine optimalisatie wereld?

Ja en nee…
Ja, want je kan snel hoog in zoekmachines scoren met long tail zoekwoorden omdat er minder concurrentie op is. Maar het zoekvolume is lager op deze zoekwoorden dus je krijgt er minder verkeer op binnen. Het verkeer op je website dat binnenkomt op basis van de long tail zoekwoorden zijn echter wel verder in het hun aankoopproces en weten wat ze willen, daardoor is een long tail zoekwoord bezoeker waardevoller dan een short tail zoekwoord bezoeker.