Wat is User Generated Content (UGC)?
Het is een hele mond vol en het klinkt als iets waarvoor je universitair voor opgeleid moet zijn om het te begrijpen: User Generated Content. Maar dat valt wel mee.
Dit betekent “door de gebruiker aangemaakte inhoud”. Het is een term die dikwijls in de online marketing wereld wordt gebruikt en dan specifiek voor content marketing en SEO. Met “gebruiker” wordt vaak een gebruiker/bezoeker van een website of social media bedoelt. Met “inhoud” wordt tekst, video’s, foto’s etc. bedoelt.
Enkele voorbeelden van UGC:
- Reacties op een artikel, blog of social media post
- Reviews / recensies van producten of diensten
- Artikelen op Wikipedia
- Tweets
Hoe kom je aan User Generated Content?
Vraag om recensies aan klanten of schrijf een artikel en laat daarop bezoekers reageren. Schrijf een wedstrijd uit en laat de deelnemers foto’s insturen of redenen waarom zij de winactie moeten winnen.
Een voorbeeld van User Generated Content
De fotowedstrijd die National Geographic jaarlijks organiseert is een goed voorbeeld van User Generated Content. Professionele fotografen en amateur fotografen mogen een foto insturen, die zij zelf hebben gemaakt. Zij kunnen hiermee de prestigieuze titel winnen “winnaar National Geographic fotowedstrijd”. Voor professionele fotografen een mooie titel om meer naamsbekendheid te krijgen. En National Geographic verkrijgt door deze wedstrijd gratis uniek beeldmateriaal, oftewel: user generated content.
User Generated Content en SEO
Zoekmachines zijn dol op unieke content. En dat is precies wat UCG is. Zoekmachines “straffen” websites met dubbele content af. Dus als website of webshop eigenaar wil je zoveel mogelijk unieke content op je site. Zelf content (teksten, afbeeldingen, video’s etc.) maken kost tijd en geld. User Generated Content kan je gratis verkrijgen van sitebezoekers en klanten.
Zoekmachines zijn ook dol op websites die regelmatig nieuwe content publiceren. Zelf heb je daar niet altijd tijd voor. Door UGC verkrijg je automatisch en geregeld nieuwe content op je website of webshop.
In UGC worden tevens vaak long tail zoekwoorden verwerkt. Dat zorgt ervoor dat je op deze zoekwoorden beter gevonden wordt in zoekmachines.
Bekijk alle online marketing begrippen in de Begrippenlijst.