Kan je Gebruikers en Paginaweergaven in Google Universal Analytics vergelijken met Google Analytics 4 (GA4)?

paginaweergaven

Veel Google Analytics gebruikers willen de data uit het oude Google Universal Analytics vergelijken met de nieuwe versie van Analytics (GA4). Maar veel data kan je niet 1-op-1 met elkaar vergelijken. Daar kom je al snel achter, omdat er vaak flinke verschillen in zitten in de aantallen in het oude en nieuwe platform.

De meeste data die men wil vergelijken is de data uit ‘gebruikers’ en ‘paginaweergaven’. Maar kan dat wel?

Belangrijk om te weten is dat GA4 geen verbeterde versie is van Google Universal Analytics. Het is een ander programma dat op een andere manier meet. Daardoor is het vaak moeilijk om data met elkaar te vergelijken.

Kan je ‘Paginaweergaven’ vergelijken in GA4 en Universal Analytics?

De data onder ‘paginaweergaven’ in Universal Analytics en ‘weergaven’ in GA4 komen het meeste met elkaar overeen. Omdat de Google tag op elke pagina wordt geladen. Dus deze kan je het beste gebruiken wanneer je wilt checken of de metingen in beide platforms overeenkomen. Zijn er significante verschillen? Dan kan dit liggen aan ingestelde filters in Universal Analytics.

Waar moet je naar zoeken Analytics?

  • In Universal ga je op zoek naar ‘Paginaweergaven’. Dit zijn de totaal aantal bekeken webpagina’s exclusief de bekeken app schermen. Zie ook onderstaande printscreen voor een voorbeeld.
  • In GA4 ga je op zoek naar ‘Weergaven’. Dit zijn de totaal aantal bekeken webpagina’s en app-schermen. Hieronder vind je een voorbeeld van waar je deze kan vinden in GA4.
  • Voor beide geldt: Herhaalde weergaven van één webpagina (of scherm) tellen ook mee.

Universal Analytics:
paginaweergaven
GA4:
weergaven ga4

Kan je ‘Gebruikers’ vergelijken in Universal en GA4?

Je kan deze data min of meer met elkaar vergelijken. Maar je krijgt nooit 1-op-1 dezelfde aantallen. Het is o.a. afhankelijk van hoe vaak bezoekers terugkomen naar je site.

In Universal Analytics en Google Analytics kom je de term ‘Gebruikers’ volop tegen. Je kan deze termen niet gebruiken als synoniemen, want ze worden op een andere manier gemeten.

Wat zijn de verschillen?

  • In Universal Analytics betekent ‘Gebruikers’: totaal aantal gebruikers
  • In GA4 betekent ‘Gebruikers’: actieve gebruikers
  • Let op: De berekening voor deze termen is dus anders!

Onderstaand printscreens uit Universal Analytics en GA4 waar je de termen ‘Gebruikers’ tegen komt.

Universal Analytics:

gebruikers universal analytics

Google Analytics 4:

GA4 gebruikers

Hoe kan je de ‘Gebruikers’ data min of meer met elkaar vergelijken?

In Universal Analytics wordt dus ’totaal aantal gebruikers’ gebruikt voor de term ‘gebruikers’. Ook in GA4 kan je de data ’totaal aantal gebruikers’ vinden. Dit is echter geen standaard rapport meting. Je moet deze zelf aanmaken, dat kan via Verkennen. Maak een Vrije Verkenning aan en kies bij Dimensies voor ‘Land’ en bij Statistieken voor ‘Totaal aantal gebruikers’. Let op: deze data is niet 100% vergelijkbaar. Maar wel beter vergelijkbaar dan de data onder ‘Gebruikers’ in GA4.

Wanneer je deze data vergelijkt houdt er dan sowieso rekening mee dat je in Universal Analytics wellicht filters (bezoek uit specifieke landen, IP-filters enz) hebt aangemaakt. En filters maken kan in GA4 niet. En GA4 filtert zelf bekend bots uit je Analytics data. En zorg dat het tijdvak waarover je meet hetzelfde is.

Bronnen:
https://support.google.com/analytics/answer/11986666?hl=nl#zippy=%2Cin-dit-artikel