Google Analytics: Wat is het verschil tussen het Gebruikersacquisitie en het Verkeersacquisitie?

gebruikers acquisitie rapprt google analytics

Vanaf 1 juli is de nieuwe versie van Google Analytics live gegaan, namelijk Google Analytics 4. Google Universal Analytics is daarmee ten einde gekomen. De nieuwe versie van Google Analytics meet op een totaal andere wijze dan de oude Analytics. Er zijn veel standaardrapporten beschikbaar in Analytics. Bijvoorbeeld het Gebruikersacquisitie rapport. Maar waar kijk je eigenlijk naar? En interpreteer je de data wel goed?

Waar vind je het Gebruikersacquisitie rapport?

In onderstaande afbeelding vind je de locatie van dit rapport:

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klap het menu Levenscyclus uit
  3. Klap het menu Acquisitie uit
  4. En klik op Gebruikersaqcuisitie
gebruikers acquisitie rapprt google analytics

Wat zie je in het Gebruikersacquisitie rapport?

Dit rapport toont de eerste trafficsource (verkeersbron) van elke individuele sessie. Het focust op de 1e verkeersbron die een bezoeker naar je site heeft gebracht.

Hier wordt gebruik gemaakt van het attributiemodel: first click.

Je kan dit rapport niet vergelijken met een van de overzichten in Google Universal Analytics.

Waar vind je het Verkeersacquisitie rapport?

In onderstaande afbeelding vind je de locatie van dit rapport:

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klap het menu Levenscyclus uit
  3. Klap het menu Acquisitie uit
  4. En klik op Verkeersaqcuisitie

Wat zie je in het Verkeersacquisitie rapport?

Dit rapport toont de meest recente verkeersbron die een bezoeker naar je site heeft gebracht.

Hier wordt gebruik gemaakt van het attributiemodel: last click.

Wat is het verschil tussen Gebruikersacquisitie en Verkeersacquisitie?

  • Het Gebruikersacquisitie rapport toont hoe nieuwe gebruikers jouw website of app hebben gevonden voor de eerste keer.
  • Het Verkeersacquisitie rapport toont waar nieuwe sessies vandaan komen, ongeacht of ze nieuw of terugkerend zijn.
  • Belangrijk: deze rapporten kennen conversies toe aan een ander deel van de klantreis!

Voorbeeld

  1. Stel je hebt deze website bezocht door www.bovenaaninternet.nl in de browser te typen. Dan is er sprake van ‘direct verkeer’. Je hebt dit blog gelezen en vertrekt weer van de site en sluit de browser.
  2. Een paar dagen later zoek je naar een artikel over SEO en je komt weer op www.bovenaaninternet.nl uit. Je leest het artikel.
  3. Een dag later kom je een Google Ads advertentie tegen van Bovenaan Internet. Je klikt op de advertentie en bezoekt weer www.bovenaaninternet.nl
  4. Na een dag zoek je een artikel in Google (verkeersbron: organisch) over online marketing en komt weer uit op www.bovenaaninternet.nl. Je leest het artikel en neemt uiteindelijk contact op met Bovenaan Internet via het contactformulier (dit is een conversie) voor hulp bij je online marketing activiteiten.

In het gebruikersacquisitie rapport zie je naar aanleiding van deze bezoeken het volgende terug:

  • De eerste keer dat je deze site bezocht was dat via ‘direct verkeer’. Dit wordt de verkeersbron in dit rapport waarop je op de site terecht bent gekomen.
  • Elke sessie die na dit eerste bezoek volgt wordt toegekend aan ‘direct verkeer’. En wordt geteld als 4 sessies.
  • Elke gebeurtenis en/of conversie wordt vanaf het eerste bezoek toegekend aan ‘direct verkeer’.
  • Dus de conversie in stap 4 (het verstuurde contactformulier) wordt toegekend aan ‘direct verkeer’. Niet aan ‘organisch verkeer’.

In het verkeersacquisitie rapport zie je naar aanleiding van deze bezoeken iets anders terug, namelijk:

Sessies worden in dit rapport individueel geteld. Dus sessies worden aan de volgende verkeersbronnen toegekend:

  • Direct verkeer: 1 sessie
  • Organisch verkeer: 2 sessies
  • Betaald verkeer: 1 sessie

De conversie wordt in dit rapport toegekend aan ‘organisch verkeer’ omdat je vanaf in stap 4 de website via ‘organisch verkeer’ bezoekt en in deze stap het contactformulier (conversie) verstuurd.

Wanneer gebruik je welk rapport?

Wil je weten welke verkeersbronnen bezoekers gebruiken wanneer ze de eerste keer je site bezoeken? Gebruik dan het Gebruikersacquisitie rapport.

Wil je weten waar verkeer en sessies vandaan komen? Gebruik dan het Verkeersacquisitie rapport.

Tip: pas het Verkeersacquisitie rapport aan

Ik heb het Verkeersacquisitie rapport aangepast om meer inzicht te krijgen in de verkeersbronnen.

  1. Ga naar het Verkeersacquisitie rapport
  2. Klik rechts bovenin op het ‘potloodje’

3. Rechts in beeld verschijnt een zijbalk. Klik in deze balk op ‘Dimensies’.
4. Je ziet dat als standaard is ingesteld: Standaard kanaalgroep voor sessies:

5. We gaan de standaard dimensie aanpassen naar ‘Sessiebron/-medium’. Klik achter deze dimensies op de 3 puntjes. En klik op ‘Instellen als standaard’.
6. Klaar!

Bronnen:
https://www.charlesfarina.com/the-traffic-source-challenge-in-ga4/
https://support.google.com/analytics/answer/12922540?hl=en
https://wearekemb.com/en/difference-between-user-and-traffic-acquisition-reports-in-google-analytics-4/
https://www.analyticsmania.com/post/acquisition-reports-in-google-analytics-4/