zoekmachine optimalisatie SEO

Meest gebruikte zoekmachines wereldwijd

zoekmachine gebruik 2019

Welke zoekmachines worden er wereldwijd gebruikt?

Het zal geen verrassing zijn dat Google Search op nummer 1 staat m.b.t. meest gebruikte zoekmachines in de wereld. Bovenstaand vind je een grafiek die het gebruik van zoekmachines weergeeft. Zoals je ziet wordt Google door maar liefst 92,63% procent van de wereldwijd gebruikt om informatie op te zoeken op internet. In 2015 zat Google nog op 90,61%, dus het gebruik blijft gestaag toenemen.

Bing mag zichzelf nummer 2 noemen, maar met slechts 2,44% procent marktaandeel lopen zij stukken achter op Google. Bing is een zoekmachine van Microsoft en werd voorheen Live Search en MSN Search genoemd. In 2011 werd de naam Bing geïntroduceerd en er is 100 miljoen dollar uitgegeven om deze zoekmachine meer naamsbekendheid te geven. Zodat Bing marktaandeel kon wegsnoepen van Google, maar dit is slechts in beperkte mate gebeurd. Bing is de standaardzoekmachine van de Internet Exlorer browser.

Bing wordt op de voet gevolgd door Yahoo! met een aandeel van 1,83%. Yahoo wordt relatief veel gebruikt in de Verenigde Staten (4,48%).

Toelichting per zoekmachine

Van Google, Yahoo! en Bing heb je waarschijnlijk wel ooit gehoord. Maar Baidu en Yandex kom je niet elke dag tegen. Onderstaand een korte uitleg omtrent de andere zoekmachines die in het diagram voorkomen:

Baidu

Baidu logo

Baidu is een Chinese zoekmachine. In China heeft Baidu een marktaandeel van 69,51%. De zoekmachine wordt gecensureerd door de Chinese overheid. In 2010 heeft Google zich terug getrokken als zoekmachine aanbieder uit China vanwege de censuur. Doordat Google zich terugtrok uit China is het marktaandeel van Baidu aanzienlijk gestegen.

Yandex

Yandex logo

Wat voor ons Google is, is Yandex voor internetters in Rusland, Oekraïne en Kazachstan. Google (48,31%) en Yandex (48,14%) vechten allebei om zoekmachine nummer 1 te worden in Rusland. Yandex staat in Nederland geregistreerd om fiscale redenen, maar het operatieve hoofdkantoor staat in Moskou.

Welke zoekmachines vallen onder ‘overige’ ?

Enkele voorbeelden van zoekmachines die onder ‘overige’ vallen.

Naver

Naver logo

Naver is een Zuid-Koreaanse zoekmachine opgericht door voormalige Samsung medewerkers. En wordt door 14% van de Zuid-Koreanen gebruikt. De naam Naver is afgeleid van het Engelse woord ‘navigate’ (navigeren in het Nederlands).

DuckDuckGo

DuckDuckGo logoDuckDuckGo is een zoekmachine die steeds populairder wordt. De stijgende populariteit heeft DuckDuckGo te danken aan de privacy die de zoekmachine biedt aan gebruikers. DuckDuckGo slaat geen privé gegevens op. Google probeert persoonlijke zoekresultaten te tonen aan iedere gebruiker, en doet dit o.a. op basis van zoekgeschiedenis. Vanaf 1 maart 2020 wordt op Android telefoons de optie aangeboden om DuckDuckGo in te stellen als de standaardzoekmachine. Dit kan het marktaandeel flink laten toenemen in 2020.

Ecosia

ecosia zoekmachineEcosia heeft in Noord-Amerika een marktaandeel van 0,13%. En het gebruik blijft toenemen. De reden hiervoor? Ecosia gebruikt haar inkomsten om bomen te planten. Het is dus een groene zoekmachine.

Bron: gs.statcounter.com