zoekmachine optimalisatie SEO

Meest gebruikte zoekmachines wereldwijd

Gebruik zoekmachines wereldwijd

Welke zoekmachines worden er wereldwijd gebruikt?

Het zal geen verrassing zijn dat Google Search op nummer 1 staat m.b.t. meest gebruikte zoekmachines in de wereld. Onderstaand vind je een grafiek die het gebruik van zoekmachines weergeeft. Zoals je ziet wordt Google door maar liefst 90,2 procent van de wereldwijd gebruikt om informatie op te zoeken op internet.

Yahoo! mag zichzelf nummer 2 noemen, maar met slechts 3,7 procent marktaandeel lopen zij stukken achter op Google. Yahoo wordt relatief veel gebruikt in de Verenigde Staten. Yahoo wordt op de voet gevolgd door Bing met een aandeel van 3,2%.

Bing is een zoekmachine van Microsoft en werd voorheen Live Search en MSN Search genoemd. In 2011 werd de naam Bing geïntroduceerd en er is 100 miljoen dollar uitgegeven om deze zoekmachine meer naamsbekendheid te geven. Zodat Bing marktaandeel kon wegsnoepen van Google, maar dit is slechts in beperkte mate gebeurd.

Toelichting per zoekmachine

Van Google, Yahoo! en Bing heb je waarschijnlijk wel ooit gehoord. Maar Baidu en Yandex kom je niet elke dag tegen. Onderstaand een korte uitleg omtrent de andere zoekmachines die in het diagram voorkomen:

 

Baidu logo

Baidu is een Chinese zoekmachine. In China heeft Baidu een marktaandeel van 76,5%. De zoekmachine wordt gecensureerd door de Chinese overheid. In 2010 heeft Google zich terug getrokken als zoekmachine aanbieder uit China vanwege de censuur. Doordat Google zich terugtrok uit China is het marktaandeel van Baidu aanzienlijk gestegen.

 

ask logo

Ask stond voorheen bekend als AskJeeves en wordt voornamelijk in de Verenigde Staten en Afrika gebruikt. Maar daar komt het marktaandeel ook niet verder dan 2%. Ask bestaat ook in een Nederlandse versie. De oude naam ‘AskJeeves’ refereerde naar de slimme butler Jeeves die in boeken van de Brits-Amerikaanse humoristische schrijver P.G. Wodehouse voor kwam.

 

Yandex logo

Wat voor ons Google is, is Yandex voor internetters in Rusland, Oekraïne en Kazachstan. Google en Yandex vechten allebei om zoekmachine nummer 1 te worden in Rusland. Yandex staat in Nederland geregistreerd om fiscale redenen, maar het operatieve hoofdkantoor staat in Moskou.

 

Naver logo

Naver is een Zuid-Koreaanse zoekmachine opgericht door voormalige Samsung medewerkers. En is de zoekmachine voor Zuid-Koreanen. De naam Naver is afgeleid van het Engelse woord ‘navigate’ (navigeren in het Nederlands).

 

haosou zoekmachine logo

Haosou is een Chinese zoekmachine die steeds meer marktaandeel inpikt van de eerder genoemde Baidu. Haosou is in China bekend geworden door haar anti virus software.

 

AOLAOL is zoekmachine nummer 4 in Noord Amerika. De naam AOL is een afkorting van America Online. Het bedrijf is ooit gestart met internet verbindingen via de telefonielijn (je weet wel… toen je nog moest inbellen om van internet gebruik te maken). AOL maakt inmiddels gebruik van de zoekmachine van Google.

 

DuckDuckGo logoDuckDuckGo is een zoekmachine die in Nederland steeds meer wordt gebruikt. De stijgende populariteit heeft DuckDuckGo te danken aan de privacy die de zoekmachine biedt aan gebruikers. DuckDuckGo slaat geen privé gegevens op. Google probeert persoonlijke zoekresultaten te tonen aan iedere gebruiker, en doet dit o.a. op basis van zoekgeschiedenis.

 

Zoek je in Google op “Apple” en heb je voorheen sites bezocht die over fruit (appels) gingen? Dan is het doel van Google om je eerder fruit gerelateerde websites te tonen, dan de bedrijfswebsite van Apple. Tevens toont Google je gepersonaliseerde advertenties. DuckDuckGo toont geen gepersonaliseerde zoekresultaten en toont iedereen, ongeacht de zoekopdracht, dezelfde resultaten.

 

Bron: gs.statcounter.com