Een Performance Max (PMAX) campagne kan je hele goede resultaten leveren. Maar wat als de ROAS van in een keer begint te dalen? Het nadeel van een PMAX campagne is dat je minder knoppen hebt om aan te draaien vergeleken met een Search of Shopping campagne. Onderstaand enkele mogelijke oorzaken voor het dalen van je ROAS.
- Heb je te grote aanpassingen gedaan aan de Doel-ROAS? Dan kan je ROAS gaan dalen. Pas deze altijd aan met kleine stapjes (+/- 10%) en niet met grote wijzigingen in een keer. En maak niet elke dag aanpassingen. Doe dit grofweg 1 x per 2 weken.
- Pas niet alles in 1 keer aan. Pas 1 item aan en houd dan de campagne in de gaten. Zo kan je ook makkelijker zien wat de resultaten zijn van je aanpassing. Dus pas je niet je doel-ROAS en budget tegelijkertijd aan.
- Het verhogen van je dagbudget kan een negatieve invloed hebben op je ROAS. Soms kan het verlagen van je dagbudget helpen om je ROAS te verhogen.
- Doorloop het aankoopproces op je website: Check of producten nog op voorraad zijn. Zijn er problemen met de checkout? Enz. Als men geen producten kan kopen daalt je ROAS uiteraard.
- Inkoppertje: Is er sprake van seizoentrends? Verkoop je skihelmen en smelt de sneeuw? Dan ga je minder verkopen en kan je ROAS dalen.
- Welke producten zorgen voor een lage ROAS? Sluit deze uit van de campagne. Of maak er een nieuwe campagne voor aan.
Deze lijst wordt nog verder aangevuld, work in progress!