Google Ads voor B2B bedrijven

Google Ads B2B bedrijf

De mensen op bovenstaande foto zijn tevreden en blij. Hoe dat komt? Ze hebben eerst dit artikel gelezen voordat ze een B2B campagne in Google Ads hebben opgezet ­čśë

Verschil tussen Google Ads voor B2B en B2C bedrijven

Google Ads wordt steeds vaker ingezet door B2B bedrijven. En terecht, want het kan veel extra omzet opleveren. Het inrichten van een Google Ads account voor een B2B bedrijf is echter wel anders dan die voor een B2C bedrijf. De belangrijkste reden hiervoor is het aantal conversies. Bij veel B2B bedrijven worden minder artikelen/diensten verkocht dan bij een B2C. Maar wel tegen hogere prijzen. Het aankoopproces duurt langer bij B2B vanwege hogere aanschafprijzen.

Verwacht bij een Google Ads campagne voor een business-to-business bedrijf dus niet dat je maandelijks 100-en conversies binnenhaalt.

Waar rekening meehouden bij een B2B campagne?

  • Het allerbelangrijkste: Zorg dat conversies zijn ingericht. Een webshop stelt een bestelling in als conversie. Een B2B bedrijf zal eerder ingezonden contactformulieren of offerteaanvragen als conversie instellen. Als je niet weet wat je doelen zijn met Google Ads, kan je ook geen succes meten.
  • Ga je een nieuwe campagne opzetten? Kies dan de biedstrategie: verbeterde CPC. Op deze manier bouw je data op maar houd je in het begin controle over je budget.
  • Veel B2B bedrijven kunnen geen verkoopwaarde aan hun orders koppelen. Omdat ze alleen verzonden contactformulieren meten en geen producten rechtstreeks verkopen via de site zoals een consumenten webshop. Biedstrategie├źn zoals ‘Conversiewaarde maximaliseren’ en ‘Doel-ROAS’ en ‘Doel-CPA’ hebben dan geen zin. Omdat deze strategie├źn een campagne optimaliseren op basis van verkopen/orderwaarde en deze info is dan niet bekend.
  • Houd je wel de verkoopwaarde bij en wil je biedstrategie├źn zoals: Conversiewaarde maximaliseren en Doel-ROAS en Doel-CPA werken inzetten? Let dan op: want deze werken pas vanaf gemiddeld 20 conversies per maand hebt. Anders is er te weinig data voor het Google Ads algoritme dat hiervoor wordt gebruikt.
  • Ga je op je eigen bedrijfsnaam adverteren? Kies dan de biedstrategie: Doelvertoningspercentage
  • Focus een advertentiegroep op 1 product. En houd je doelgroep in gedachten. Verwerk je zoekwoord in de titel en tekst van de advertentie. Probeer het probleem van de zoeker op te lossen in de advertentie. Vermijd vaktermen. En zet aan tot actie, bijvoorbeeld: vraag een demo aan!
  • Stel uitsluitingszoekwoorden in. Verkoop je bureaustoelen aan bedrijven? Zorg dan bijvoorbeeld dat je zoekwoorden als ‘gamestoel’ uit hebt staan. Zodat consumenten niet zinloos je site bezoeken.

Verschil tussen doel-CPA en doel-ROAS

Meet je wel de waarde van een conversie? Dan kan je kiezen voor een biedstrategie zoals doel-CPA (Cost Per Acquisition) of doel-ROAS (Return On Ad Spend).

Doel-CPA is een optie onder ‘Conversies’. Je stelt hiermee de maximale kosten in die je uit wilt geven per conversie. Dus wat is een conversie jou waard? Google bepaalt hier zelf de biedingsprijs.

Doel-ROAS is een optie onder ‘Conversiewaarde’. Het draait hier om advertentiebudget. Je kan hiermee de effectiviteit van een Google Ads campagne berekenen. Je berekent ROAS als volgt: Omzet dankzij advertenties / Advertentiekosten * 100%. Je huidige ROAS kan je aan de hand van deze formule berekenen. En aan de hand hiervan je doel-ROAS bepalen.

Voor alle automatische biedstrategie├źn geldt dat deze zeker 30 dagen moeten lopen voordat je resultaat ziet.

conversies doel-cpa
conversiewaarde doel-roas