De mensen op bovenstaande foto zijn tevreden en blij. Hoe dat komt? Ze hebben eerst dit artikel gelezen voordat ze een B2B campagne in Google Ads hebben opgezet 😉
Verschil tussen Google Ads voor B2B en B2C bedrijven
Google Ads wordt steeds vaker ingezet door B2B bedrijven. En terecht, want het kan veel extra omzet opleveren. Het inrichten van een Google Ads account voor een B2B bedrijf is echter wel anders dan die voor een B2C bedrijf. Waarom is een campagne voor een B2B bedrijf anders dan een B2C bedrijf in Google Ads?
- Het aantal conversies ligt bij B2B lager. Bij veel B2B bedrijven worden minder artikelen/diensten verkocht dan bij een B2C.
- Aanschafprijs is bij B2B vaak hoger dan bij B2C.
- Het aankoopproces duurt langer (soms enkele maanden tot een jaar) bij B2B vanwege hogere aanschafprijzen.
- Bij B2C verkoop je aan 1 persoon. Bij B2B zijn meerdere mensen betrokken bij de aankoop.
Verwacht bij een Google Ads campagne voor een business-to-business bedrijf dus niet dat je maandelijks honderden conversies binnenhaalt.
Waar rekening meehouden bij een B2B campagne?
Zorg dat conversies zijn ingericht
Het allerbelangrijkste: Zorg dat conversies zijn ingericht. Een webshop stelt een bestelling in als conversie. Een B2B bedrijf zal eerder ingezonden contactformulieren of offerteaanvragen als conversie instellen. Als je niet weet wat je doelen zijn met Google Ads, kan je ook geen succes meten.
De juiste biedstrategie: handmatig of automatisch?
Ga je een nieuwe campagne opzetten? Kies dan de biedstrategie: verbeterde of handmatige CPC. Op deze manier bouw je data op maar houd je in het begin controle over je budget.
Welke strategie niet kiezen?
Veel B2B bedrijven kunnen geen verkoopwaarde aan hun orders koppelen. Omdat ze alleen verzonden contactformulieren meten en geen producten rechtstreeks verkopen via de site zoals een consumenten webshop. Biedstrategieën zoals ‘Conversiewaarde maximaliseren’ en ‘Doel-ROAS’ en ‘Doel-CPA’ hebben dan geen zin. Omdat deze strategieën een campagne optimaliseren op basis van verkopen/orderwaarde en deze info is dan niet bekend.
Houd je wel de verkoopwaarde bij en wil je biedstrategieën zoals: Conversiewaarde maximaliseren en Doel-ROAS en Doel-CPA werken inzetten? Let dan op: want deze werken pas vanaf gemiddeld 20 conversies per maand. Anders is er te weinig data voor het Google Ads algoritme dat hiervoor wordt gebruikt.
Voor ‘conversies maximaliseren’ heb je ongeveer 30 conversies per maand nodig.
Biedstrategieën als: conversies maximaliseren, Doel-CPA, Doel-ROAS, conversiewaarde maximaliseren vallen onder ‘Smart bidding’ van Google. Deze strategieën gebruiken AI om het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren in elke veiling.
Op eigen merk of bedrijfsnaam adverteren
Ga je op je eigen bedrijfsnaam adverteren? Kies dan de biedstrategie: Doelvertoningspercentage
Denk aan je klant en zet aan tot actie
Focus een advertentiegroep op 1 product. En houd je doelgroep in gedachten. Verwerk je zoekwoord in de titel en tekst van de advertentie. Probeer het probleem van de zoeker op te lossen in de advertentie. Vermijd vaktermen. En zet aan tot actie, bijvoorbeeld: vraag een demo aan!
Uitsluitingszoekwoorden
Stel uitsluitingszoekwoorden in. Verkoop je bureaustoelen aan bedrijven? Zorg dan bijvoorbeeld dat je zoekwoorden als ‘gamestoel’ uit hebt staan. Zodat consumenten niet zinloos je site bezoeken. En woorden als: gratis, pdf, vacature zijn vaak ook niet interessant.
Indrukwekkende landingspagina
Advertenties goed ingesteld? En klikken mensen massaal op jouw advertentie? Zorg dan voor een goede landingspagina met een CTA (call to action). De pagina moet passen bij de advertentie en bezoekers overtuigen van jouw dienst/product.
Geduld
Heb geduld. Een B2B campagne heeft vaak minder zoekvolume. En ook minder bezoekers, dus ook minder data. Bij een nieuwe campagne duurt het minimaal 4 weken tot 8 weken voordat je uitspraak kan doen over de campagnes.
Kantoortijd versus weekend
Veel B2B conversies worden gedaan tijdens kantoortijd en met een PC of laptop. Je kan je biedingen hierop aanpassen en biedingen op mobiele gebruikers tijdens kantoortijden verlagen. Voordat je dit doorvoert moet je wel even controleren of dit voor jouw bedrijf het geval is. Maak je gebruik van een automatische biedstrategie? Dan regelt Google de bodaanpassingen voor je.
Verschil tussen doel-CPA en doel-ROAS
Meet je wel de waarde van een conversie? Dan kan je kiezen voor een biedstrategie zoals doel-CPA (Cost Per Acquisition) of doel-ROAS (Return On Ad Spend).
Doel-CPA is een optie onder ‘Conversies’. Je stelt hiermee de maximale kosten in die je uit wilt geven per conversie. Dus wat is een conversie jou waard? Google bepaalt hier zelf de biedingsprijs.
Doel-ROAS is een optie onder ‘Conversiewaarde’. Het draait hier om advertentiebudget. Je kan hiermee de effectiviteit van een Google Ads campagne berekenen. Je berekent ROAS als volgt: Omzet dankzij advertenties / Advertentiekosten * 100%. Je huidige ROAS kan je aan de hand van deze formule berekenen. En aan de hand hiervan je doel-ROAS bepalen.
Voor alle automatische biedstrategieën geldt dat deze zeker 30 dagen moeten lopen voordat je resultaat ziet.
Is een Performance Max campagne geschikt voor B2B bedrijf?
Voor een Performance Max campagne heb je minimaal 30 conversies per maand nodig. Veel B2B bedrijven halen dit niet.