Wat is AMP (Accelerated Mobile Pages) en moet je het implementeren?

wat is AMP

Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Letterlijk vertaald betekent het ‘versnelde mobiele pagina’s’. Google is een van de kartrekkers m.b.t. de ontwikkeling van AMP. Het is een open-source HTML framework waarmee je mobiele pagina’s kan maken die razendsnel laden.

Interessant… en nu in gewoon Nederlands?

Een AMP pagina is de uitgeklede variant van je gewone mobiele pagina. Dus alle toeters en bellen worden grotendeels achterwege gelaten zodat de pagina sneller geladen kan worden. AMP pagina’s die snel laden zijn fijn in Nederland. Maar nog fijner in landen (in bijvoorbeeld Afrika) waar de meeste inwoners langzame smartphones hebben en het internet ook niet al te snel is.

Kan ik alle data van AMP pagina’s terugzien in Analytics?

Dat kan deels. Er is wel data te zien maar deze is beperkt.

Is het makkelijk om AMP pagina’s te herkennen in de zoekresultaten?

Nee, niet meer. Eerst stond er nog een klein AMP label bij een zoekresultaat. Maar dit is bijna nergens meer te vinden. Je kan deze pagina’s nauwelijks nog herkennen. Je kan in de broncode van een pagina zoeken naar de code: link rel=”amphtml”

Moet elke website AMP implementeren?

Nee, dat is niet aan te raden. Er zijn veel sites voor wie het implementeren van AMP is uitgelopen op minder conversies en engagement op de site. Maar er zijn uiteraard ook sites die er wel blij mee zijn en die meer bezoekers hebben ontvangen. Voor nieuwssites en andere sites die regelmatig nieuwe content publiceren is AMP wel goed om te testen.