Wat is een ‘meta refresh redirect’?

meta refresh redirect - wat is het

Redirects zijn er in alle soorten en maten. Zoals de .htaccess en javascript redirect. Maar er bestaat ook een ‘meta refresh redirect’. Wat is dit voor een redirect en is het verstandig deze te gebruiken met het oog op SEO?

Wat houdt deze metatag in?

Dit is een metatag die je toevoegt aan de code van je pagina. Met deze tag geef je aan na hoeveel seconden een bezoeker moeten worden doorverwezen naar een andere URL. Deze doorverwijzing gebeurt vervolgens automatisch.

Meta tag voorbeeld met direct doorverwijzen naar andere URL (0 seconde wachttijd):
<meta http-equiv=”refresh” content=”0;URL=https://jouwwebsite.nl” />

Meta tag voorbeeld met direct doorverwijzen naar andere URL (20 seconden wachttijd):
<meta http-equiv=”refresh” content=”20; URL=https://jouwwebsite.nl”>

Waar kom je deze redirects vaak tegen?

Bijvoorbeeld wanneer je op een pagina belandt met de tekst “Deze pagina bestaat niet meer. U wordt automatisch doorverwezen naar de juiste pagina”. De tijdsvertraging van het doorlinken (zie bovenstaande meta tag met 20 seconden wachttijd) zorgt ervoor dat een bezoeker tijd heeft om de melding op de pagina te lezen. En niet zonder enige aankondiging naar een andere pagina wordt gelinkt.

Wat vindt Google van de Refresh metatag?

Google adviseert om deze tag niet te gebruiken. Zij raden aan om een ‘server side 301 redirect’ te gebruiken. Een ‘server side 301 redirect’ houdt in dat wanneer er een URL wordt opgevraagd bij een server, de server een 301 melding teruggeeft met de pagina welke sitebezoeker en zoekmachines moeten bezoeken. De 301 code vertelt tegen zoekmachines dat de oude pagina (pagina A) voorgoed is verhuisd naar de nieuwe pagina (pagina B).

Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=en