Veel websites maken gebruik van een slider of een carrousel. Je ziet ze voornamelijk op de homepage van een website. Het is een onderdeel op een website waarin om de paar seconden een onderwerp, product of aanbieding voorbij komt. Je klikt op een “slide” en vervolgens wordt je naar een pagina over het betreffende onderwerp gebracht. In bovenstaande afbeelding vind je voorbeelden van carrousels (oranje omkaderd).
Waarom kiezen websites voor een carrousel?
Carrousels worden vaak gebruikt op sites van fabrikanten en op B2B websites. Veel verschillende partijen binnen een organisatie vinden dat hun product/aanbieding op de homepage moet staan. Een productmanager vindt dat zijn nieuwe product moet worden gepromoot op de homepage. En een salesmanager vindt dat de nieuwe sales actie in de schijnwerpers moet staan.
De online marketeer, redacteur of sitebeheerder zit tussen deze partijen in. Om iedereen tevreden te houden wordt er een carrousel ingezet. Want zo heeft iedereen een plekje op de homepage verworven. Enkele voorbeelden van sites en webshops die gebruiken van een carrousel: Panasonic, LG, Miele en zelfs Kruidvat.
Bij de grote en bekende webshops wordt vrijwel geen gebruik meer gemaakt van carrousels. De website is het enige verkoopkanaal voor deze bedrijven. Dus besteden zij veel tijd aan het testen van items op de website. Het feit dat carrousels steeds meer verdwijnen van ecommerce sites komt waarschijnlijk doordat tests hebben uitgewezen dat carrousels niet bijdragen aan hogere conversie. Bekende webshops zoals Wehkamp.nl en Bol.com hebben al afscheid genomen van de carrousel.
Carrousels bestaan vaak uit 3 of meer slides. Op de eerste slide van een carrousel wordt het meest geklikt. Maar de kliks op slide 2, 3 en verder nemen daarna aanzienlijk af.
3 redenen waarom carrousels en SEO niet samengaan
Wil jij of jouw organisatie kiezen voor een carrousel (slider) op de homepage? Bedenk dan ook dan ook dat een dergelijke tool niet bijdraagt aan de SEO van je website. Onderstaand 3 redenen waarom een carrousel niet goed is voor de SEO van je site:
1. Tragere website door afbeeldingen
Een carrousel zorgt vaak voor een tragere website. Per slide moet er een nieuwe afbeelding worden getoond. De afmeting van deze afbeelding moet redelijk groot zijn. Anders kan deze afbeelding in een responsive website niet goed worden getoond. Een afbeelding moet er mooi uitzien op een website en niet korrelig of vaag. Dat betekend dat de resolutie niet te laag kan zijn. Grote afbeelding x goede resolutie =zware afbeelding qua KB’s. En afbeeldingen met veel KB’s nemen meer tijd in beslag om te laden. En daar is Google niet blij mee. Een zwaardere afbeelding op een homepage is nog te overkomen. Maar als je een carrousel met met bijvoorbeeld 4 slides, moet er ook 4 x een zware afbeelding worden geladen.
2. Gebruik van Flash
Ook zijn er nog diverse carrousels die gebruik maken van Flash. Flash content kan door veel zoekmachines niet goed worden gelezen. Het is ook een van de basis regels van SEO…blijf weg van Flash!
3. Alt tekst
Het is vaak niet mogelijk om een alt tekst mee te geven aan afbeelding in een carrousel.
BONUS reden: Gebruiksvriendelijkheid
Caroussels dragen niet bij aan gebruiksvriendelijkheid van een website. Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderwerp voor zoekmachines als Google. Vaak gaan de slides te snel waardoor men er niet op kan klikken. Daarnaast worden ze soms niet goed getoond op smartphones. Dit kan een reden zijn voor een bezoeker om de site te verlaten.
Twijfel je nog of je een caroussel moet gebruiken? Er is zelf een website aan deze discussie gewijd: http://shouldiuseacarousel.com/
Bronnen:
https://erikrunyon.com/2013/07/carousel-interaction-stats/