5 verschillen tussen Google en Yandex

Yandex en Google - SEO verschillen
Screenshot Yandex zoekmachine
Screenshot Yandex zoekmachine

Google is de nummer 1 zoekmachine in het Westen. Maar in China en Rusland staat Google niet vanzelfsprekend op de nummer 1 positie. In China wordt de lokale zoekmachine Baidu veel gebruikt en in Rusland vechten Google en Yandex samen om de nummer 1 positie. Het algoritme van Google wordt geheim gehouden. Maar dat geldt ook voor het algoritme van Yandex. Wat zijn de grote verschillen tussen deze 2 zoekmachines? Onderstaand een overzicht van 5 verschillen tussen deze 2 zoekgiganten.

1. Gedrag van een bezoeker

SEO experts discussiëren al lange tijd of het gedrag van zoekmachine gebruikers van belang is voor Google. M.b.t. de Google zoekmachine twijfelt men nog. Maar Yandex maakt er geen geheim van.  Yandex geeft aan dat het gedrag van een zoekmachine gebruiker van belang is voor de ranking van een website. Bij Yandex zou dit zelfs nog belangrijker zijn dan linkbuilding. Een voorbeeld van gedrag dat van belang kan zijn is: de tijd die men spendeert op een website. De gedachte hierachter is dat als men veel tijd spendeert op een site, deze website ook goede en interessante content biedt aan de bezoeker.

2. Aantal backlinks vs. verkeer van backlinks

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO voor Google. Zoveel mogelijk kwalitatieve links verzamelen van diverse websites naar jouw website. Bij Yandex zou het niet gaan om het aantal links maar juist om het verkeer dat de backlinks genereren.

3. Leeftijd van de website

Voor websites die nog niet zo lang live zijn en weinig pagina’s hebben, is het moeilijker om hoog in de Yandex te staan. De Russische zoekmachine laat oudheid van een domein zwaar meewegen in rankings. Ben jij benieuwd hoe oud jouw domein naam is, gebruik deze tool om de domein leeftijd van jouw site te checken.

4. Yandex neemt meer tijd in beslag

Zoekmachine optimalisatie t.b.v. de Yandex zoekmachine kost meer tijd. Het duurt langer voordat resultaten te zien zijn. Google is sneller met het crawlen en indexeren van websites. Hierdoor zijn SEO resultaten bij Google sneller terug te zien.

5. Kwaliteit van content

Voor Google is kwaliteit van de content (teksten, afbeeldingen etc) op een website van belang. Maar voor Yandex is dit uitermate belangrijk. “Keyword stuffing” (teveel gebruik van zoekwoorden op een pagina) is gevaarlijker in Yandex dan in Google. Maar ook het gebruik van duplicate content, cloaking en 404 meldingen worden harder afgestraft in Yandex.