AI-optimalisatie: een actielijst

ai optimalisatie lijst met activiteiten

Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt in AI-tools, zoals Google AI Mode, ChatGPT en Perplexity? Er wordt een hoop ruis gecreëerd rondom dit onderwerp. Er worden termen gebruikt als GEO, AEO en AIO. Maar laten we niet het niet moeilijker maken dan het is. Want het is niet moeilijk.

Gevonden worden in AI-tools: van GEO, AEO tot AIO

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt in AI-tools? Onderstaand een niet-praten-maar-poetsen actielijst. Deze lijst staat niet in volgorde van prioriteit. Het moet gewoon allemaal gedaan worden.

Ter info: Het grootste deel van acties in deze lijst zijn standaard SEO-activiteiten. En in dit artikel worden AI-tools en LLM’s als synoniemen van elkaar gebruikt. Dat klopt niet helemaal want een LLM is een Large Language Model en is een vorm van AI die zelf teksten kan samenstellen op basis van de aanwezige content op internet. Een ai-tool kan namelijk ook een tool zijn om afbeeldingen te genereren.

Actielijst om getoond te worden in AI

1. Prompt tracking

Prompt tracking lijkt op het bijhouden van je zoekwoordposities in zoekmachines. Alleen is dat laatste een stuk makkelijker. Want de zoekwoorden die je wilt bijhouden komen voort uit een zoekwoordonderzoek. En die zijn met behulp van handige tools makkelijk in kaart te brengen. Je ziet een zoekwoord en het zoekwoordvolume en stelt een lijst met zoekwoorden op waarop je gevonden wilt worden.

Maar AI-guru’s geven aan dat je je ‘brand presence’ in AI moet meten. Lekker vaag. Het komt er op neer dat je in kaart brengt op welke prompts jouw merk, product of dienst wordt genoemd in welke LLM. Maar je weet niet wat voor prompts potentiële klanten gebruiken. Er zijn geen tools om dit in kaart te brengen. Huh? Moet je dan eigenlijk woorden en zinnen gaan tracken die je vanuit je boerenverstand hebt bedacht? Ja. Lekker gissen. En gevaarlijk.

Je wilt bijvoorbeeld weten wat klanten denken over jou en je grote concurrent. Dus je gebruikt als prompt: bedrijf A versus bedrijf B. Maar wat als potentiële klanten jouw bedrijf helemaal niet kennen? Je doet een gevaarlijke aanname en gaat optimaliseren op een verkeerde prompt. En antwoorden van een LLM worden beïnvloed door vragen die je eerder hebt gesteld. Dus de een krijgt aan ander antwoord op ‘prompt’ dan een ander.

Zie ook dit gesprek met ChatGPT:

pormpt tracking: elke prompt krijgt een ander antwoord

Het mooie is dat er heel veel tools online zijn die voor jou de prompts bijhouden. Maar ja, hoe goed zijn die op basis van bovenstaande info?

Wil je geen betaalde tool gebruiken? Je kan ‘prompt tracking’ ook zelf doen. Steek in op zeer algemene prompts als:

  • Wat is [product / dienst / bedrijfsnaam]
  • [product / dienst / bedrijfsnaam] en reviews
  • Is [product / dienst / bedrijf] betrouwbaar?
  • Wat is de beste [product / dienst / bedrijf] in [categorie/branche]
  • Welk [product / dienst / bedrijf] lost [pijnpunt] op?
  • Welke bedrijf biedt [dienst / product] aan?

Selecteer voor prompt tracking enkele LLM’s die relevant zijn voor je bedrijf. Hoe weet je welke dat zijn? Waarschijnlijk zijn het de grote spelers zoals ChatGPT, Perplexity en Copilot. In Google Analytics kan je kijken bij ‘verkeersbronnen’. Of hier een handleiding hoe je AI verkeer terugvindt in Analytics.

Gebruik een tool als Excel en houdt hierin bij:

  • LLM
  • Datum
  • Prompt (doe dit ook voor belangrijke concurrenten)
  • Antwoord
  • Sentiment: positief of negatief

2. Links van relevant websites met een hoge autoriteit en goede reputatie

Zorg voor links van waardevolle (niche) websites naar jouw website. Dit heet een backlink. Een waardevolle website is een relevante en kwalitatieve website voor jouw bedrijf. Heb je een schoonmaakbedrijf? Dan is een link van een online facilitair vakblad misschien interessant. Een link van een site waarop allerlei bedrijven door heel Nederland lukraak worden geplaatst alleen ten behoeve van backlinks is minder interessant.

Hoe realiseer je dit?

Schrijf inhoudelijke artikelen en deel deze met de pers, zorg voor interviews, zorg dat je aan ‘rond de tafel’ gesprekken deel mag nemen, werk samen met een site voor een inhoudelijk blog.

3. Mentions

Backlinks zoals hier boven beschreven zijn belangrijk. Maar het is ook belangrijk dat je bedrijf, product of dienst wordt genoemd op sites zonder backlink (link naar je website). Dit heet een ‘mention’. Hieraan herkennen AI-tools autoriteiten.

Hoe realiseer je dit?

Zorg dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Hierdoor wordt je sneller genoemd als partij op fora, in vergelijkingslijstjes en op niche/vak sites.

4. Schema.org

Zorg dat de content op je site netjes gestructureerd is. Dit doe je achter de schermen (in de code) door middel van ‘structured data’. En is afkomstig van schema.org. Dit is een initiatief van grote zoekmachines zoals Google en Bing. Om ervoor te zorgen dat data op websites op een uniforme manier wordt gestructureerd zodat zoekmachines makkelijker content kunnen herkennen en verwerken. Maar dus ook handig voor LLM’s.

Hoe realiseer je dit?

Voeg onderstaande structured data toe aan je site:

Welke structured data?Op welke pagina?
Organization (nationaal / internationaal bedrijf)
LocalBusiness (regionaal bedrijf: bijv. schoenmaker)
Homepage
LocalBusiness (regionaal bedrijf: bijv. schoenmaker)Contactpagina
AggregateRatingProductpagina
ProductProductpagina
ServiceProductpagina
OfferProductpagina
AboutPageOver ons
Person (info over oprichter)Over ons
HowToHandleiding
Article of BlogPostingBlog
FAQPage
Gebruik hier ook ‘Question’ en ‘Answer’
FAQ’s
ContactPageContactpagina

5. Reviews

AI-tools meten je betrouwbaarheid o.a. af aan de hand van reviews.

Hoe realiseer je dit?

Verzamel reviews over je bedrijf en/of over diensten/producten in een betrouwbare tool zoals Google Mijn Bedrijf, Facebook, Feedback Company enz. Info uit deze reviews wordt daarnaast ook gebruikt in contentoutput van AI-tools. En zorg dat de hierboven genoemde AggregateRating structured data op je site staat. De structured data is alleen van toepassing op reviews die je zelf hebt verzameld, dus niet op basis van tools van 3e partijen zoals Google Mijn Bedrijf.

6. Consistente branding

Zorg dat je online overal hetzelfde uitstraalt. Voorkom verwarring en maak duidelijk waarvoor je staat en wie / wat je bent.

Hoe realiseer je dit?

Zorg voor een handboek waarin je bedrijfsidentiteit is vastgelegd en dat alle medewerkers in je bedrijf hier gebruik van maken en het weten te vinden.

7. Gebruik canonical tags

Dubbele content op je site? Maak gebruik van canonical tags zodat AI-tools begrijpen welke pagina ze moeten gebruiken voor de juiste content.

8. Social media

Je aanwezigheid op social media is ook van belang. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Maar kies er een of meerdere uit die passen bij je bedrijf en content en doe deze goed in plaats van meerdere platforms half.

9. Sitemap.xml

De kans is 99% dat je al een sitemap.xml op je site hebt. Heb je die nog niet? Ga dan snel aan de slag of sla je websitebouwer om zijn oren. Er is ook een LLM.txt. Die hoeft er niet perse op, mag wel. Als je tijd over hebt. Waarom is een LLM.txt geen must? Dat lees je hier.

10. Content op een pagina

Gestructureerde content in teksten

Zorg naast gestructureerde content achter de schermen (schema.org) ook dat de voorkant van je site overzichtelijk is. Dus werk met bullet points, tabellen, paragrafen, headings (h1, h2 enz.) en quotes.

Vragen en antwoorden

Beantwoord je in een artikel een vraag? Bijvoorbeeld wat is de heetwater-kraan? Zorg dan dat bovenaan in dat artikel het antwoord in een korte samenvatting wordt getoond. Daaronder kan je alle heetwater-kranen bespreken en de voor- en nadelen.

Unieke data en content

Vermijd het herkauwen van online content. Zorg voor nieuwe info, inzichten van een expert, meningen, data, onderzoeksresultaten enz. Het herkauwen doen de AI-tools wel 😉

Verwijs naar externe betrouwbare bronnen

Heb je voor een artikel informatie gebruikt van een andere betrouwbare site of bron? Verwijs hier dan naar.

Afbeeldingen

Bevatten een beschrijvende alt-tekst en passen bij de content op de pagina. Voeg indien mogelijk een beschrijving van de afbeelding toe onder de afbeelding of aan de zijkant ervan.

Gebruik contentclusters

AI-tools onderzoeken (d.m.v. query fan-out) verschillende zoekintenties en invalshoeken. Dus wanneer je zoveel mogelijk info rondom een onderwerp creëert maak je jezelf autoriteit op dit gebied en zal AI je content eerder gebruiken.

Hoe realiseer je dit?

Gebruik voor een 1 onderwerp een cluster-model (hub). Maak een pagina voor 1 breed hoofdonderwerp met daaronder clusterpagina’s voor gerelateerde onderwerpen. Hier worden de belangrijkste onderdelen kort worden behandeld, met daarin eventueel links naar nog diepgaandere clusterpagina’s. Elke clusterpagina’s heeft een uniek doel en zoekintentie. Zorg voor interne links tussen de pagina’s en de hub zodat AI de verbanden tussen de content op de pagina’s snapt.

Bronnen:
https://www.aleydasolis.com/en/ai-search/ai-search-optimization-checklist/
https://schema.org/docs/schemas.html
https://searchengineland.com/schema-ai-overviews-structured-data-visibility-462353
https://metehan.ai/