Onderstaande termen vliegen je tegenwoordig om de oren. Zie je door de bomen het bos niet meer? Begrijpelijk. Onderstaand een uitleg over al deze termen:
- GEO (Generative Engine Optimization)
- AEO (Answer Engine Optimization)
- AIO (Artificial Intelligence Optimization)
Wat is het verschil tussen bovenstaande termen?
Niet veel. Ze hebben allemaal gemeen dat je zichtbaar wordt in AI-tools. Er zit veel overlap in de activiteiten.
Vervangen deze nieuwe termen SEO?
Nee. Elke term richt zich op een ander klein stukje van AI. Maar de basisactiviteiten om getoond te worden in AI-tools, bestaan voor 90% uit ouderwetse SEO-activititeiten.
Is SEO dood?
Nee. Ook overal gelezen dat SEO dood is? Laat de condoleancekaart nog maar even achterwege. SEO is niet dood. Sterker nog SEO bestaat uit: GEO, AEO en AIO.
Waarom deze nieuwe termen?
Omdat de meeste mensen de termen SEO, CTR, SEA enzovoorts al kennen. Wij, SEO-experts en online marketeers, willen indruk blijven maken met moeilijke vaktermen in rapporten, op social media, op netwerkborrels en bij het koffieapparaat. Dus hebben we nieuwe termen bedacht. Zodat ons vakgebied nog steeds complex lijkt en om indruk te maken.
Gelukt? 😉
Terug naar de basis: wat is SEO (Search Engine Optimization)?
Focus:
Gevonden worden in de zoekresulaten van traditionele zoekmachines zoals Google en Bing. SEO is de basis voor AI-optimalisatie. Activiteiten die tegenwoordig onder AEO en GEO worden geschaard zijn standaard SEO-activiteiten.
Doel:
Zo hoog mogelijk getoond worden in de organische zoekresultaten op bepaalde zoektermen. En hierdoor zoveel mogelijk verkeer naar een website.
Voorbeelden van activiteiten:
Zoekwoordonderzoek, linkbuilding, contentoptimalisatie. SEO vormt grotendeels de basis voor AI-optimalisatie. Activiteiten die hiervoor plaatsvinden worden ook gebruikt voor AI-optimalisatie. Denk aan: structured content, linkbuilding, waardevolle content enz.
Wat is AIO (Artificial Intelligence Optimization)?
Focus:
Bij AIO (Artificial Intelligence Optimization) wordt de content op een site ingericht zodat LLM’s (Large Language Models) zoals ChatGPT de content begrijpen en er ervan kunnen leren. AIO houdt in dat content en processen optimaal worden ingezet voor AI.
Doel:
Genoemd worden in AI-tools
Voorbeelden van activiteiten:
Semantische HTML (zoals headings: h1), structured data (schema.org) enz.
Wat is GEO (Generative Engine Optimization)?
Focus:
Zorgen dat een merk, product of content wordt genoemd/gebruikt in antwoorden van generatieve AI-tools zoals bijvoorbeeld ChatGPT, Perplexity en Google Gemini. Generatief houdt in dat de tool zelf nieuwe content maakt/genereert.
Doel:
Genoemd worden in AI-antwoorden.
Voorbeelden van activiteiten:
Word een autoriteit in een vakgebied (E-E-A-T*), inhoudelijke content met bronvermelding, up to date informatie enz.
*E-E-A-T is een Google kwaliteitsrichtlijn en staat voor Experience (ervaring), Expertise (deskundigheid), Authoritativeness (autoriteit) en Trustworthiness (betrouwbaarheid)
Wat is AEO (Answer Engine Optimization)
Focus:
Zorgen dat een merk, product of content wordt gebruikt/genoemd door antwoordmachines (answer engines). Deze antwoordmachines geven korte antwoorden op een vraag. Voorbeelden van dergelijke machines: Google AI Overview (voorheen SGE),ChatGPT, Perplexity, Copilot en voice search. In tegenstelling tot resultaten van traditionele zoekmachines, zoals Google Search, waarbij je een lijst met links krijgt die mogelijk antwoorden bevatten op je vraag ontvang je bij AEO direct antwoord op een vraag. Het nadeel is dat je content wordt gebruikt maar dat zoekers niet doorklikken naar je website.
Doel:
Genoemd worden in AI-antwoorden
Voorbeelden van activiteiten:
Structured data toepassen zoals HowTo en FAQ. Gebruikt lijstjes, opsommingen en bullet points. Schrijf korte antwoorden (40 – 60 woorden), beantwoord vragen uit bijvoorbeeld https://alsoasked.com/.
De komst van AI verandert de wereld van SEO
ChatGPT en andere AI-tools wordt inmiddels door veel mensen dagelijks gebruikt. Het wordt gebruikt om teksten te schrijven, maar ook om te zoeken naar producten, bedrijven en antwoorden te vinden op diverse vragen. En wanneer je tegenwoordig een zoekopdracht in Google ingeeft, toont Google een AI-gegenereerd antwoord direct in de zoekresultaten. Hiermee worden de organische resultaten flink naar beneden gedrukt en minder zichtbaar.
Gevonden worden in de AI-wereld
De komst van AI heeft het er niet makkelijker op gemaakt voor bedrijven om gevonden te worden. Je schrijft goede en inhoudelijke content en vervolgens gaat een AI-tool gaat er met de credits vandoor. En de lezer weet vaak amper dat de kennis en content oorspronkelijk door jou is geschreven. En doet zeer, want jij hebt er tijd en geld ingestopt. De New York Times was het hier niet meer eens en heeft momenteel een rechtszaak lopen tegen ChatGPT vanwege inbreuk op copyright. Omdat ChatGPT informatie van New York Times gebruikt in de gegenereerde antwoorden in de tool. De zaak loopt nog.
Wel of niet gevonden worden door AI-tools?
AI-tools gaan er dus met credits vandoor. Waarom zou je dan nog gevonden willen worden door AI-tools?
Omdat je autoriteit wilt opbouwen. Omdat op het moment dat iemand zoekt naar een product of dienst wil je dat jouw merk, product of dienst wordt genoemd. Wanneer AI niet weet dat je bestaat, kan je ook niet genoemd worden in deze antwoorden. Dus zorg je voor inhoudelijk sterke artikelen geschreven door experts. En ja, AI gaat er dan weer vandoor met deze content. Maar op het moment dat er wordt gezocht naar jouw dienst of product dan weten AI-tools dat jij de expert bent en dan wordt je genoemd.
Praktische tips voor AI-optimalisatie
- Zorg voor ‘brand mentions’
- Zorg dat je merk wordt genoemd online. Dat hoeven niet perse backlinks te zijn. Het ook kan ook simpelweg een vermelding van je of verwijzing naar je merk zijn op fora of blogs.
- Zorg dat je overal zichtbaar bent
- AI-tools kijken naar info op YouTube, LinkedIn, Reddit enz. Alleen een goede website is niet voldoende
- Zorg voor reviews
- Voor AI-tools zijn reviews van tools zoals Google Mijn Bedrijf, Feedback Company enz. signalen voor de betrouwbaarheid van een bedrijf en info uit reviews geschreven door klanten wordt gebruikt in AI-output
- Gebruik Headings (h1, h2 enz.) in teksten
- Lang blog of artikel geschreven? Plaats bovenaan de tekst een concrete samenvatting en conclusie.
- Voeg Structured Data toe: HowTo, FAQ, Organization en Product
- Werk aan goede online PR
Meer info over gevonden worden in AI-tools en een concrete actielijst.
