Is het schadelijk voor SEO wanneer de alt tekst op een website niet is ingevuld? Heeft dat een negatieve invloed op je vindbaarheid in zoekmachines?
Wat is een alt tekst?
Om te begrijpen of een ‘alt tekst’ bijdraagt aan SEO is het goed om te weten wat het betekent. En waarom de ‘alt tekst’ ooit is bedacht.
De Nederlandse naam ‘alt tekst’ is afgeleid vanuit de Engelse naam: alt text. En deze is weer afkomstig is van de Engelse term, namelijk: alternative text. Een vaak gebruikte synoniem is ‘alt tag’ maar deze benaming klopt niet, aangezien het geen tag is 🙂
De alt tekst wordt gebruik in de HTML code van een pagina om de afbeelding te beschrijven. Veel CMS systemen (zoals WordPress, Magento enz.) hebben velden waar je de alt tekst van een afbeelding kan invullen zodat deze automatisch wordt toegevoegd aan de HTML code.
Waarvoor wordt de alt tekst gebruikt?
De alt tekst is ontwikkeld om de toegankelijkheid van websites voor slechtziende bezoekers te vergroten. Slechtzienden kunnen dankzij de alt tekst begrijpen waar een afbeelding op een pagina overgaat. Zij gebruiken namelijk vaak ‘screen readers’. Deze tools lezen de tekst op een pagina voor, en dus ook de alt tekst bij een afbeelding.
Kan een afbeelding op een pagina niet worden geladen? Dan wordt de alt tekst getoond. Zo weten bezoekers wat voor soort afbeelding er had moeten staan. Daarnaast begrijpen zoekmachines dankzij de alt tekst beter wat er op een afbeelding staat.
Draagt een alt tekst bij aan de vindbaarheid van je website?
Ja en nee. Een alt tekst zorgt ervoor dat afbeeldingen beter worden gevonden in Google Image Search (de afbeeldingen tab in Google). En veel zoektochten beginnen tegenwoordig in Image Search. Stel je bent op zoek naar een nieuwe vloerlamp. En je zoekt op “staande lamp industrieel”. Dan is de Google Afbeeldingen een handige zoekfunctie omdat je in deze tab direct afbeeldingen ziet van lampen die grotendeels voldoen aan deze termen.
Zie onderstaande printscreen. De 1e rij afbeeldingen komt uit Google Shopping (betaald), de 2e rij is organisch (gratis).
De afbeeldingen in de tweede rij zijn organische resultaten. Deze worden hier o.a. getoond op basis van de alt tekst. Omdat deze aansluit bij de zoekopdracht ‘staande lamp industrieel’. Wanneer de zoeker geïnteresseerd is in deze lampen klikt hij/zij op de afbeelding en… BAM! Je hebt er weer een organische bezoeker bij.
En niet zomaar een… eentje die ook nog eens lamp op jouw webshop bekijkt die interessant voor hem/haar is en dus behoorlijk ver in de klantreis is en mogelijk overgaat tot een aankoop.
Dragen alt teksten bij aan de vindbaarheid in Google Zoeken?
Dragen alt teksten bij aan de productpagina waarop deze lamp staat zodat de pagina in Google Zoeken hoger scoort? Of dragen alt teksten bij aan de vindbaarheid van andere pagina’s in Google Zoeken. Nee dat niet. Maar wel in Google Images of Google Afbeeldingen.
Wat? Dat is nogal een uitspraak zeg!
Nee, dat valt wel mee. John Mueller (Google Search koning van Google) bevestigt dit ook. Zie de Google SEO office-hours van 18 maart 2022:
Hoe schrijf je een goede alt tekst?
Beschrijf wat je ziet op de afbeelding. Verkoop je emmers? Dan vul je bij een productfoto als alt tekst niet in ‘emmer’. Maar je vult in alles wat je ziet op de productfoto: Ronde blauwe 10 liter emmer met zwart hengsel.
Zorg echter dat elke afbeelding een andere alt tekst krijgt. Want op elke afbeelding is waarschijnlijk ook iets anders te zien.
Kan je zien hoeveel bezoekers je ontvangt via Google Afbeeldingen?
Ja, dat kan via Search Console. Zie onderstaande printscreen voor de locatie: