Bedankt-pagina meten als Gebeurtenis en Conversie in GA4

Bedankt-pagina meten als Gebeurtenis & Conversie in GA4

Hoe kan je bezoeken aan een Bedankt-pagina meten in GA4? In Universal Analytics maakte je deze aan als Doel in het Beheer gedeelte. Maar Doelen bestaan niet meer in GA4.

In GA4 maak je deze aan als Gebeurtenis. Hierna kan je er voor kiezen om deze ook bij te houden als Conversie. Zodat je ze terug kan zien in Google Ads. Het aanmaken van Gebeurtenissen en Conversies doe je in GA4 op een andere locatie dan in Universal Analytics. Onderstaand vind je een stappenplan hiervoor.

Wat is een bedankt-pagina?

Voordat je begint met het stappenplan is het goed om te weten wat een bedankt-pagina of thank_you page is. Dat is de pagina waarnaar je soms wordt doorgelinkt na het versturen van een contactformulier. Er staat een tekst op in de trant van: Bedankt voor je bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op. De URL van deze pagina kan er als volgt uitzien: https://www.bovenaaninternet.nl/bedankt-voor-je-bericht.

Voorbeeld van een bedankt-pagina:

Stappenplan voor meten Gebeurtenissen in GA4

  1. Ga naar GA4
  2. Ga naar Configureren
  3. Ga naar Gebeurtenissen
  4. Ga naar Gebeurtenis maken
GA4 gebeurtenis maken

4. Klik rechts boven op de blauwe knop ‘Maken’
5. Je komt in een nieuw venster waar je de Gebeurtenis gaat aanmaken
6. Vul bij “Naam van aangepaste gebeurtenis” een naam in die herkenbaar is voor jezelf een andere GA-4 gebruikers. Je kan alleen gebruiken maken van kleine letters, cijfers en underscores.
7. Bij het veld Parameter plaats je ‘event_name’
8. Bij het veld Operator plaats je ‘is gelijk aan’
9. Bij het veld Waarde plaats je ‘page_view’
10. Klik op ‘Voorwaarde toevoegen’
11. Bij het veld Parameter plaats je ‘page_location’
12. Bij het veld Operator plaat je ‘is gelijk aan’
13. Bij het veld waarde plaats je de URL extensie, bijvoorbeeld: /bedankt-voor-je-bericht
14. ‘Parameters kopiëren uit de brongebeurtenis’ staat standaard aan, laat dit aanstaan
15. Zie onderstaande afbeelding voor hoe het veld eruit komt te zien
16. Klik vervolgens rechts bovenin op de blauwe knop ‘Maken’

Bij stap 12 kan je ook kiezen voor ‘bevat’. Hiervoor kies je wanneer je je contactformulier dynamisch gegenereerde URL extensies aanmaakt.

Hoe maak je van een Gebeurtenis een Conversie?

Hoe maak je van een Gebeurtenis een Conversie?
1. Ga naar de tab Conversies.
2. Klik op ‘Nieuwe conversiegebeurtenis’
3. In het veld dat nu verschijnt vul je de naam in van de Gebeurtenis die je net hebt aangemaakt. In dit voorbeeld is dat ‘bedankt_pagina’.
4. Klik op Opslaan en je bent klaar.

Je kan ook 24 uur wachten. Je ziet de Gebeurtenis dan vanzelf in het Gebeurtenis overzicht en kan dan deze markeren als Conversie:

Hulp nodig bij je online marketing activiteiten?