online marketing

Direct verkeer in Google Analytics

Direct verkeer in Google Analytics

Verkeersbronnen in Google Analytics

Je hebt je website gekoppeld aan een Google Analytics account. Je houdt hiermee de statistieken voor je website bij. Een van de inzages die Google Analytics je geeft is hoe bezoekers op je website komen. Onderstaan vind je enkele voorbeelden van bronnen waardoor bezoekers op je website kunnen komen:

    • via een zoekmachine (organic search)
    • direct verkeer (direct)
    • via een andere website (referral)
    • via een social media kanaal, bijvoorbeeld Facebook of Twitter (social)
    • via een betaalde campagne (paid search)

Wat houdt “direct verkeer” bij Google Analytics in?

Bij veel van deze bronnen zal duidelijk zijn waar het verkeer vandaan komt. Maar “direct verkeer” wordt vaak foutief geïnterpreteerd.

Bij direct verkeer wordt de aanname gedaan dat dit bezoekers van een website zijn waarbij men de URL rechtstreeks in de webbrowser toetst. Men toetst bijvoorbeeld rechtstreeks www.bovenaaninternet.nl in, in plaats van dat men in Google Search zoekt naar “bovenaan internet”.

direct verkeer- URL website rechtsreeks in browser typen

Of men heeft een website heeft opgeslagen bij de Favorieten in de browser.

Maar dit is niet het enige…

De bovengenoemde situaties zijn voorbeelden van direct verkeer. Maar er valt nog mee onder direct verkeer. Wanneer Google Analytics namelijk niet weet waar het verkeer op de website vandaan komt, wordt het ook onder direct verkeer geplaatst. Voorbeelden van bronnen die onder direct verkeer voorkomen:

    • Wanneer je je website hebt omgezet van een HTTP site naar een HTTPS site kan het zijn dat de bron niet wordt meegestuurd i.v.m. veiligheidsredenen
    • Een link in een mail campagne (afhankelijk van de mail software) wordt niet altijd herkend
    • Google Analytics herkent niet alle URL verkorters (vaak gebruikt in social media)
    • Mobiele applicaties sturen geen bron mee (bijvoorbeeld de Facebook of Twitter app)
    • Word en PDF documenten sturen geen bron mee
    • Een 302 redirect kan er voor zorgen dat er geen bron wordt meegestuurd
    • Sommige browsers sturen geen bron mee
    • Mobiele browser geven niet altijd goed de bron mee, waardoor mobiel organisch verkeer als direct verkeer wordt gezien

Heb je binnenkort een campagne of actie gepland staan en je wilt er zeker van zijn dat je dit verkeer ziet binnen komen in Google Analytics? Neem contact op met Bovenaan Internet en wij helpen je graag