15 redenen voor ‘direct verkeer’ in Google Analytics

direct verkeer in google analytics

Verkeersbronnen in Google Analytics

Je hebt je website gekoppeld aan een Google Universal Analytics of GA4 account. Je houdt hiermee de statistieken voor je website bij. Een van de inzages die Google Analytics je geeft is hoe bezoekers op je website komen. Onderstaan vind je enkele voorbeelden van bronnen waardoor bezoekers op je website kunnen komen:

    • Via een zoekmachine (organic search)
    • Direct verkeer (direct traffic)
    • Via een andere website (referral)
    • Adwords of ander betaald kanaal (Paid traffic)
    • Via een social media kanaal, bijvoorbeeld Facebook of Twitter (social)

Wat houdt “direct verkeer” bij Google Analytics in?

Bij veel van deze bronnen zal duidelijk zijn waar het verkeer vandaan komt. Maar “direct verkeer” wordt vaak foutief geïnterpreteerd.

Bij direct verkeer wordt de aanname gedaan dat dit bezoekers van een website zijn waarbij men de URL rechtstreeks in de webbrowser toetst. Men toetst bijvoorbeeld rechtstreeks www.bovenaaninternet.nl in. In plaats van dat men in Google Search zoekt naar “bovenaan internet” en vervolgens naar de website gaat (organic search).

direct verkeer- URL website rechtsreeks in browser typen

Of dat de bezoeker via ‘direct verkeer ‘ de website heeft opgeslagen bij de Favorieten in de browser. Dat is inderdaad allemaal direct verkeer.

De andere 14 oorzaken van ‘direct verkeer’

De bovengenoemde situaties zijn voorbeelden van direct verkeer. Maar er valt nog meer onder direct verkeer. Wanneer Google Analytics namelijk niet weet waar het verkeer op de website vandaan komt, wordt dit verkeer ook onder direct verkeer geplaatst. Voorbeelden van bronnen die onder direct verkeer voorkomen:

    1. Een externe link vanaf een HTTPS pagina naar een HTTP pagina
    2. Een bezoeker komt op je website. Ziet een cookie-melding. Maar klikt pas op de 2e pagina die hij/zij bezoekt op de ‘Akkoord’ button in de melding.
    3. Links afkomstig van een redirect chain (hier lees je er meer over)
    4. Een link in een mail campagne (afhankelijk van de mail software) wordt niet altijd herkend
    5. Google Analytics herkent niet alle URL verkorters (vaak gebruikt in social media)
    6. Mobiele applicaties sturen geen bron mee (bijvoorbeeld de Facebook of Twitter app)
    7. Links vanuit Whatsapp worden als direct verkeer gemeten
    8. Word en PDF documenten sturen geen bron mee
    9. Een 302 redirect kan er voor zorgen dat er geen bron wordt meegestuurd
    10. Sommige browsers sturen geen bron mee
    11. Bezoeken van SPAM bots (nep-verkeer) op je site
    12. Een clientside redirect gemaakt met bijv. Javascript (javascript based redirects). Dus maak gebruik van serverside 301 redirects.
    13. Een link van een andere site naar jouw website waaraan een rel=”noreferrer” tag is meegegeven wordt in Google Analytics van jouw site gezien als direct traffic.
    14. Bezoekers die de cookies van je website weigeren kunnen worden getoond als direct verkeer

Wist je dat je verkeer via een Incognito browser vaak helemaal niet terug ziet in Analytics? Probeer het maar: bezoek je site eens via Firefox in een ‘pivevenster’ of via DuckDuckGo. En kijk dan eens in Analytics bij Realtime rapporten. Daar zie je geen bezoeker terug. Dus deze bezoeker wordt helemaal niet meegerekend. Dus de data in Analytics is nooit compleet.

Hoe voorkom je dit ‘direct verkeer’?

Veel oplossingen liggen voor de hand:

  • Maak een overzicht van je backlinks en kijk welke sites naar een http variant van je site linken. Vraag deze sites om deze link aan te passen naar https.
  • Gebruik een tool zoals Screaming Frog of andere SEO-tool om inzicht te krijgen in je redirect chains en pas deze aan.
  • Wanneer je een e-mail campagne verstuurd gebruik dan de Google Campaign URL builder voor links naar je website. Je kan dan links makkelijk terugvinden in Analytica: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
  • Vermijd clientside redirects

Laatste tip

Dit is een open deur, maar toch wordt het vaak vergeten. Sluit het websiteverkeer van je eigen bedrijf op basis van je IP-adres uit. Bij sommige websites is het ‘direct verkeer’ de grootste verkeersbron naar een website. Het kan zijn dat dit je eigen medewerkers zijn die de eigen website bezoeken. Hier vind je een handleiding om dit in te stellen voor GA4.

Succes!