Bezig met de inrichting van de nieuwe Google Analytics versie: GA4? Dan wil je waarschijnlijk dezelfde werkwijze als in Google Universal Analytics (UA) toepassen. Zoals de verschillende weergaves toepassen:
- Ruwe data (ongefilterde data)
- Gefilterde data (waarin je o.a. IP-adressen van je kantoor hebt uitgesloten)
- Test weergave
Dan ga er maar eens goed voor zitten… want dat kan niet meer. Het is voorbij, over, finito, verleden tijd, afgedaan, over en uit.
Views zijn verdwenen in GA4
In Google Universal Analytics zag je beheer-gedeelte eruit zoals onderstaande printscreen. De account-opbouw was al volgt: Account – Property – Weergave. Maar in Google Analytics 4 bestaat de laatste kolom niet meer. Deze bestaat alleen nog uit: Account – Property.
In GA4 zijn er geen aangepaste weergaven beschikbaar. Er is slechts 1 rapportweergave (Property) beschikbaar. Je kan deze Property wel filteren op IP-adressen enz. Maar dat heb je geen inzage meer in de ‘ruwe data’.
Waarom zijn views verdwenen in Google Analytics 4?
Toen Universal Analytics werd gelanceerd was alles gericht op desktop website bezoeken. Maar met de komst van smart phones heeft Google de focus gelegd op mobiel i.p.v. desktop. En kwam Google met de nieuwe strategie: Mobile first.
In GA4 worden bezoeken aan een app of website in dezelfde property structuur gemeten. Dat was in Universal Analytics niet het geval. App en website gegevens worden in GA4 gecombineerd. Een app en website gebruiken allebei hun eigen data stream maar de data wordt gecombineerd getoond in dezelfde property.
Hoe kan je verkeer nog filteren in Google Analytics 4?
Je kan een filter instellen om intern verkeer (bezoeken van medewerkers, je marketingbureau enz) uit te sluiten. Hier vind je een handleiding.
Je kan een rapport aanmaken om een bepaalde weergave met gefilterde data te tonen. Had je bijvoorbeeld verkeer uit bepaalde landen uitgesloten i.v.m. spam-verkeer? Dan kan je een rapport aanmaken in GA4 waarin je deze landen uitsluit.
Daarnaast is het goed om te weten dat GA4 standaard bekende bots en spiders uitsluit van je Analytics verkeer. Meer info vind je hier.
Ga je je eigen IP-adres uitsluiten? En gebruik je Google Tag Manager? Let dat op. Want het kan zijn dat je je eigen bezoeken dan niet meer kan zien in de debug view in Analytics. Lees het hele artikel hierover op Analytics Mania.