Dubbele content slecht voor SEO?

duplicate content

Is dubbele content (teksten, afbeeldingen enz) slecht voor de vindbaarheid van je website? Het is namelijk een vaak gehoord verhaal: “Pas op met dezelfde teksten op je website want dat is niet goed voor SEO”. Of soms zelf verhalen over dat je een Google Penalty zou kunnen krijgen. Maar is dat echt zo?

Nee, zeker niet. Het doel van Google is het beste zoekresultaat tonen aan de zoeker. Als er op je site op meerdere pagina’s dezelfde content staat probeert Google het resultaat te tonen dat het beste past bij de zoekopdracht van de zoeker. Dus dat kan ervoor zorgen dat pagina 1 organisch goed scoort. Maar dat pagina 2 (met dezelfde content) helemaal nooit gevonden wordt.

John Mueller van Google bevestigt dit ook in de “Google Search Central SEO office-hours”. Dit zijn sessies die worden gepland d.m.v. videobellen waarbij men vragen kan stellen over Google Search.

Herhalende teksten op een productpagina

Tijdens de Google Search Central SEO Office-hours vertelde een webshop eigenaar over zijn website. Hij heeft verschillende onderdelen op zijn website met veelal dezelfde productteksten. Hij wilde weten of dit slecht is voor SEO met het oog op dubbele content.

John Mueller gaf aan: “Wanneer dezelfde stukken tekst op een website voorkomen zal Google de ene pagina laten ranken en de andere niet. Meerdere exemplaren van dezelfde pagina hebben geen negatief effect op SEO.”

Herhalende teksten in de footer of header

Wanneer er in een footer of header dezelfde teksten terugkomen heeft dit ook geen negatief effect op SEO geeft John Mueller aan.

Meer weten over dit onderwerp? Zie: https://www.searchenginejournal.com/google-duplicate-content-is-not-a-negative-ranking-factor/