zoekmachine optimalisatie SEO

Wat is een self-referencing canonical tag?

self referencing canonical tag

Een canonical tag gebruik je in het geval van duplicate (dubbele) content. Wanneer je 2 verschillende URL’s op je site hebt met (vrijwel) dezelfde content, dan is het verstandig om een canonical tag te gebruiken. De canonical tag wordt ook de rel=canonical, canonical link of canonical url genoemd.

Met deze tag zeg je tegen zoekmachines: “Hee zoekmachine, deze 2 pagina’s zijn hetzelfde. Maar ik stel het op prijs wanneer je deze pagina toont in de zoekresultaten en die andere niet, ok?”

Let op: Met de canonical tag geef je een voorkeur aan. Zoekmachines hoeven jouw voorkeur echter niet te respecteren.

Mooi verhaal, maar wat is nou een self-referencing canonical tag?

De Nederlandse benaming voor deze SEO term is ‘zelfverwijzende canonical tag’.

Een canonical tag kan je ook gebruiken wanneer er geen sprake is van een andere URL met gelijke content. Dan verwijs je in deze tag naar de dezelfde pagina. Dat is een self-referencing canonical tag.

Voorbeeld
Voor bovenaaninternet.nl is er geen canonical pagina beschikbaar. Dus in dit geval kan er een canonical tag worden ingesteld naar deze pagina zelf. Zie onderstaande printscreen:

self referencing canonical tag voorbeeld

Dragen self-referencing canonical tags bij aan SEO?

John Mueller (Google) zegt hierover:“It’s a great practice to have a self-referencing canonical but it’s not critical.”

Kortom: ze zijn niet vereist, maar helpen zoekmachines wel.

Moet ik dat allemaal handmatig erin zetten?

Nee, dat hoeft niet. Voor veel bekende CMS systemen zijn er plug-ins beschikbaar. Maak je gebruik van WordPress i.c.m. Yoast? Dan worden de self-referencing canonical tags al automatisch voor je ingesteld.