Content & SEO: Vaak nieuwe content goed voor je vindbaarheid?

nieuwe content op website en seo

Vaak wordt er geroepen dat het regelmatig plaatsen van nieuwe content (teksten, nieuwsberichten, blogs enz) bijdraagt aan je vindbaarheid in zoekmachines. Is dat echt zo?

In gesprekken met klanten komen onderstaande vragen m.b.t. content en SEO regelmatig naar voren:

“Google wil toch dat je vaak nieuwe artikelen en pagina’s op je site plaatst?”

“Zal ik anders onze stagiaire elke week een nieuw nieuwsbericht laten plaatsen op de webshop?”

“Ik zat te denken… als ik nou eens elke dag een blog online plaats, kom ik dan hoger in Google?”

Helpt regelmatig plaatsen van nieuwe pagina’s en berichten bij aan je vindbaarheid?

Nee. Het lukraak plaatsen van nieuwe pagina’s en artikelen draagt hier niet aan bij. Maar als het relevante en inhoudelijke goede berichten of pagina’s betreft wel. Lekker vaag he?

Voordat je een nieuw blog, nieuwsbericht of pagina aanmaakt moet je nagaan of jouw doelgroep behoefte heeft aan het bericht. Of dat je ze er blij mee maakt. Of dat je wellicht je potentiële klant hiermee kan bereiken of naamsbekendheid kan opbouwen in een sector.

Wat is een goed artikel? Een artikel dat in ieder geval niet binnen 15 minuten geschreven is. Omdat je sowieso al 5 minuten nodig hebt voor een goed leesbare layout van de tekst. Dan hou je nog 10 minuten over voor een inhoudelijk artikel.

Een pagina moet toch minimaal 600 woorden bevatten?

Neeju, helemaal niet. Als jij jouw artikel in 300 woorden kan schrijven is dat ook perfect. Het gaat niet om de hoeveelheid woorden. Het gaat om de kwaliteit van het artikel. Schrijf een artikel niet voor zoekmachines, maar voor je website bezoeker. Een goed artikel zorgt ook voor een langere ‘dwell time‘ omdat het artikel echt gelezen wordt.

Wat zegt Google over ‘over de frequentie van nieuwe content?’

In onderstaande video vertelt Martin Splitt over het aanmaken van nieuwe content, word count (hoeveelheid woorden) en duplicate content.