Gebeurtenissen (events) in GA4 (Google Analytics 4)

events (gebeurtenissen) in ga4 (google analytics 4)

Dankzij events (gebeurtenissen) in Google Analytics 4 (GA4) kan je zien hoe een bezoeker interacteert op je site. Bijvoorbeeld of iemand een brochure download, een contactformulier verstuurt, op een link klikt of een product koopt. Er zijn 4 verschillende events in GA4.

Het is van belang voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en SEA (Google Ads) om gebeurtenissen bij te houden. Zodat je ziet welke pagina’s goed functioneren en welke niet.

Let op: Een event is niet hetzelfde als een conversie. Wanneer je wilt dat een event wordt gemeten als conversie moet je dit aanvinken in GA4.

Welke 4 verschillende events zijn er in GA4:

  1. Automatically collected events
  2. Enhanced measurements events
  3. Recommended events (aanbevolen gebeurtenis)
  4. Custom events

Uitleg over de 4 verschillende event types in GA4

1. Automatically collected events (automatisch verzamelde gebeurtenissen)

Dit type event wordt automatisch vastgelegd en bijgehouden door GA4. Het voordeel is dat je zelf geen ‘custom event’ hiervoor hoeft aan te maken. Je kan deze niet verwijderen of uitzetten. Je ziet ze vanzelf terug in GA4. Voorbeelden van automatically collected events:

  • first_visit: de eerste keer dat een bezoeker een site bezoekt
  • page_view: bezoek aan een pagina wordt gemeten
  • session_start: wanneer een bezoeker gebruikt maakt van een site. Bij elke sessie wordt automatisch een sessie ID en en sessienummer aangemaakt en gekoppeld aan elk event in deze sessie.
  • user_engagement: hoeveel tijd een bezoeker besteedt op je site

2. Enhanced measurements events (vebeterde meting)

De events die worden gemeten in ‘automatically collected events’ zijn verplicht. De ‘enhanced measurement events’ lijken hier erg op. Alleen zijn deze niet verplicht, maar optioneel.

Je kan zelf kiezen of je ze wilt bijhouden. Dat heb je vaak al bij de installatie van GA4 gedaan. Wil je weten wat je aangevinkt hebt?

  1. Ga naar GA4
  2. Klik links onderin op het tandwieltje
  3. Klik op Gegevensstreams
  4. Klik op de Gegevenstream
  5. Klik op onder Verbeterde Meting op het tandwieltje en vervolgens zie je onderstaand scherm:

Welke events worden er hier gemeten?

  • scroll: de eerste keer dat een bezoeker de onderkant van een pagina bereikt
  • view_search_result: wanneer een bezoeker een zoekopdracht op een site uitvoert en er een zoekresultatenpagina wordt getoond
  • file_download: wanneer iemand op een link klikt naar een download bestand. Bijvoorbeeld een brochure.
  • click: uitgaande klikken. Houdt bij wanneer een gebruiker op een link klikt waarmee de site wordt verlaten

Je vindt hier meer voorbeelden en meer info.

3. Recommended events (aanbevolen gebeurtenis)

Is er handeling op je site die niet wordt gemeten door ‘automatically collected events’ of ‘enhanced measurements events’? Dan raadt Google Analytics aan om in de lijst met ‘recommended events’ te kijken. Voordat je een ‘custom event’ aanmaakt. Maar waarom raadt Google dit aan? Vanwege een vage reden: “Stuur aanbevolen gebeurtenissen met hun voorgeschreven parameters, zodat u zo veel mogelijk informatie in uw rapporten krijgt en gebruik kunt maken van toekomstige functies en integraties zodra deze beschikbaar zijn.” Google.

Recommended events worden dus aanbevolen door Google. Maar worden niet standaard gemeten. Hoe zit dat dan?

4. Custom events (aangepast gebeurtenis)

Het lijkt erop dat Google zo min mogelijk ‘custom events’ wil zien. Dit zijn dus de gebeurtenissen die je zelf aanmaakt en zelf een naam geeft.

Google geeft aan dat je deze aan kan maken wanneer de gebeurtenis die je wilt meten niet (kan) worden gemeten door

1. Automatically collected events (automatisch verzamelde gebeurtenissen)
2. Enhanced measurements events (vebeterde meting)
3. Recommended events (aanbevolen gebeurtenis)

Meer info vind je hier.