zoekmachine optimalisatie SEO

Google for Jobs: SEO tips en een gouden tip

Vacature SEO tips - Google for Jobs

Hoe wordt jouw vacature beter gevonden?

Google for Jobs is sinds 25 augustus 2020 ook live in Nederland. Onderstaand tips (inclusief een gouden tip!) zodat jouw vacature ook goed gevonden wordt in Google for Jobs. Maar eerst uitleg over wat Google for Jobs is.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een functie (of widget) binnen de Google zoekmachine. De zoekfunctie is in 2017 geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Nu wordt het steeds verder uitgerold naar andere landen. In augustus 2020 was Nederland dus aan de beurt.

Google for Jobs is eerder al in diverse landen live gegaan. Bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Spanje. En in september 2020 ( een maand na Nederland) is het ook live gegaan in België. En in alle deze landen zocht Google de samenwerking op met grote partijen in de vacature-wereld. In Nederland koost Google voor een samenwerking met Nationale Vacaturebank, Intermediair, Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC, Monsterboard en Werken voor Nederland (Rijksoverheid).

Zoekfunctie voor vacatures

De zoekfunctie wordt getoond wanneer je een zoekopdracht intoetst die gerelateerd is aan een vacature of functie. Bijvoorbeeld: ‘marketing medewerker’ of ‘marketing vacature’ of ‘vacatures philips’. Dan wordt er bovenaan de zoekresultaten een apart kader getoond met daarin 3 gerelateerde vacatures.

Google for Jobs - voorbeeld

Meestal zullen de 3 getoonde vacatures niet de droomjob van de werkzoekende bevatten. En zal hij/zij nog klikken op de link genaamd ‘nog 100+ vacatures’ of  ‘vacatures in de buurt van ..’.

Je komt op een overzichtspagina uit met diverse vacatures. Hier kan je filteren op: plaatsingsdatum, locatie (en afstand) en type (fulltime, parttime, stage etc). Maar je kan ook op een vacature klikken en wanneer deze aanspreekt direct doorgaan naar de site waar de vacature gevonden is en solliciteren.

Doorklikken naar vacaturesite

Als een werkzoekende geïnteresseerd is in een bepaalde vacatures, moet hij/zij doorklikken naar de site van de vacature-aanbieder. Dus de zoeker blijft niet binnen Google en bezoekt uiteindelijk wel de website die hoort bij de vacature. Google probeert hiermee alle vacatures op 1 plek te verzamelen. Zodat het zoeken van vacatures binnen Google nog makkelijker wordt. Want het doel van Google is: het beste zoekresultaat aanbieden voor de zoeker.

Reguliere organische resultaten dalen

Boven de Google for Jobs resultaten kunnen 3 tot 4 Google Ads advertenties getoond worden. Dit drukt de reguliere organische resultaten (die onder  Google for Jobs staan) nog verder naar beneden.

Video met uitleg over de werking (in het Engels):

 

Hoe wordt jouw vacature beter vindbaar?

Voordat je begint: Voeg ‘structured data’ toe

Voordat we beginnen met de tips om vacature(s) hoger te laten scoren moet je eerst ‘structured data’ toevoegen aan je vacaturepagina’s. Om precies te zijn de ‘Job Posting’ structured data. Je kan namelijk niet direct op Google for Jobs een vacature plaatsen. Er is geen aanmeld-site voor vacatures bij Google.

Hoe werkt dat?

Google kijkt op welke pagina’s de ‘Job Posting’ structured data code is geplaatst. Deze code wordt door Google gebruikt om de informatie op de pagina op de juiste manier in de zoekresultaten te tonen. Dus bij een veld als ‘BaseSalary’ moet het salaris getoond worden. Zodat Google dit op de juiste plek in de zoekfunctie kan tonen. Je helpt Google met deze structured data om de informatie op je pagina te begrijpen.

Om jouw vacatures in Google Jobs te krijgen plaats je jee vacatures eerst op je eigen website. En vervolgens moet de ‘Job Posting’ structured data worden toegevoegd aan deze vacaturepagina’s.

Structured wattuh?

Klinkt moeilijker dan het is, bel gewoon je sitebeheerder. Heb je een WordPress website? Dan is er vast een plugin te vinden. Op developers.google.com vind je er meer info over. En er is zelfs een test-tool om die exact aangeeft of je de code goed hebt toegepast: https://search.google.com/test/rich-results

Geregeld? Mooi, dan komen nu de SEO tips voor Google for Jobs.

Tip 1: Ga voor een goede functietitel

Het wordt in elk artikel over SEO i.c.m. Google for Jobs genoemd. Maar deze is ook echt belangrijk. Zorg dat deze herkenbaar is en vaak wordt gebruikt door werkzoekenden.

Dus wanneer je op zoek bent naar een ‘secretaresse’ gebruik dan niet als functietitel ‘administratieve duizendpoot’. En wanneer je een online marketeer zoekt gebruikt dan niet als titel ‘online marketing guru’. Want daar zoeken werkzoekenden niet op.

Een goed zoekwoordonderzoek is handig bij het schrijven van een goede functietitel.

Tip 2: Met je billen bloot – plaats het salaris online

Google wil het salaris weten en publiceren. Deze info moet beschikbaar zijn op je website. Dankzij de structured data (zie stap 1) laat je aan Google weten in welk veld de salaris-info kan worden gevonden. En kan dit worden getoond in Google for Jobs.

Voorbeeld van salaris-publicatie:

markting manager vacature google

Tip 3: Locatie, locatie, locatie

Zorg dat de locatie en postcode beschikbaar zijn. Google gebruikt deze om vacatures te tonen in de buurt van de zoeker. Als je in Amsterdam woont en zoekt op ‘logistieke vacatures’ wil je vacatures zien in de regio van Amsterdam. En geen vacatures in Heerlen.

Zorg dus dat de locatie (straat, PC, plaats etc) vermeldt staat op jouw vacature pagina. Op deze manier kan je er in de structured data naar verwijzen.

Locatie vacature

Tip 4: Verlopen vacatures verwijderen

Google wil dat vacatures die niet meer beschikbaar zijn worden verwijderd en niet meer worden aangeboden. In de Structured Data moet je een einddatum van de vacature vermelden. Google schijnt handmatig penalty’s uit te delen wanneer een bedrijf op een scammy manier bedrijf als nog verlopen vacatures aanbiedt in Google for Jobs.

Tip 5: Omschrijf de vacature goed

Als het goed is heb je een zoekwoordonderzoek gedaan om te weten waarop je vacature gevonden moet worden.

Deze zoekwoorden laat je terugkomen op de pagina (geen overkill!). En beschrijf de vacature zo goed mogelijk. Wat houdt de baan in, wat is de sfeer in het bedrijf, wat zijn de arbeidsvoorwaarden, werktijden enz.

Je hoeft geen wollige tekst te schrijven. Maar een beschrijving van 100-200 woorden is te kort voor een goed vacature.

Tip 6: Leesbaarheid

Voeg bullet points toe om de tekst leesbaarder te maken en vermijd speciale karakters in je tekst. Het kan zijn dat deze namelijk niet goed worden overgenomen.

Heb je op jouw site de tekst mooi opgemaakt met titels (headings: H1, H2)? In Google for Jobs wordt deze opmaak niet gebruikt. De tekst wordt dus minder goed leesbaar. Onderscheid je van concurrentie en plaats bullet points, wit regels enz. Om jouw tekst leesbaarder te maken.

Tip 7: Snelheid

De snelheid van je website is belangrijk voor SEO. En ook voor Google for Jobs. Klikt er iemand op je vacature en moet deze 3 sec. wachten voor de site geladen is? Dikke kans dat je mogelijke sollicitant alweer vertrokken is. en je site dus niet bezoekt. Zeker wanneer het een vacature betreft met geclusterde resultaten (zie tip 5). Dan kiest hij/zij een concurrerende vacaturesite om op te solliciteren.

Tip 8: Fulltime of parttime

Geef aan om wat voor baan het gaat: fulltime, parttime, freelance of stage. Dat doe je door het veld ‘Employment Type’ te koppelen aan je website.

Dan wordt er een label aan je vacature toegevoegd:

Gouden tip: Indexing API

Google wil de nieuwste vacatures zo snel mogelijk plaatsen. En verlopen vacatures ook weer snel verwijderen. Dit alles om de content actueel te houden, om gebruikers tevreden te houden. Met de reguliere index methode van Google zou dit te langzaam gaan en Google achter de feiten aan lopen. Dus speciaal voor de ‘JobPosting’ structured data (maar ook ‘BroadcastEvent / VideoObject’) heeft Google API Indexing geïntroduceerd.

Dit is geen eenvoudige klus. Je hebt iemand nodig die verstand heeft van API’s en Google Cloud.

Lukt dit niet? Zorg dan dat je nieuwe vacatures handmatig laat indexeren in Search Console. En/of zorg dat je een XML sitemap op je site hebt staan waarvan de ‘last modified’ datum klopt en recent is.


Duplicate content regel niet van toepassing

Normaal gesproken is Google niet blij met duplicate content. Wanneer er op meerdere sites dezelfde content staat toont deze vaak maar 1 site in de zoekresultaten. Maar in Google for Jobs lijkt het niet uit te maken of meerdere sites dezelfde vacature aanbieden. Een vacature die wordt aangeboden via meerdere partijen, bijvoorbeeld Indeed, Linkedin en lokale vacaturesite zoals WerkinMeierijstad.nl wordt getoond en indien mogelijk zelfs geclusterd. Wanneer deze is geclusterd kan je op de vacaturepagina kiezen via welke site je wilt solliciteren. Zie onderstaand voorbeeld:

vacatures meerdere sites

Is DA of AS een ranking factor?

Of dat DA (Domain Authority) of AS (Authority Score) een ranking factor is nog niet bekend. Uit tests is dit niet specifiek naar voren gekomen.

Ranking factor waar je geen invloed op hebt

Uiteraard moet je bovengenoemde tips meenemen. Maar ‘versheid’ is een belangrijke factor waar je weinig invloed op uit kan oefenen. Nieuwe advertenties scoren meestal beter dan oudere vacatures.

Google for Jobs verkeer herkennen in Google Analytics en Search Console

Je kan pas bijsturen als je weet wat er gebeurd op de je site. Daarvoor heb je data nodig. Verkeer vanuit Google Jobs is terug te zien in Analytics en Search Console.

Verkeer in Analytics kan je terugzien via de volgens stappen:

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Ga naar Acquisitie
  3. Ga naar Alle Verkeer
  4. Ga naar Bron/Medium
  5. En zoek naar Bron/Medium: google_jobs_apply / organic

En in Search Console kan je het verkeer hier terugvinden:

  1. Ga naar Search Console
  2. Ga naar Overzicht
  3. Ga naar Prestaties
  4. Klik op Zoekopmaak
  5. Je ziet nu staan: Vacature (men heeft de vacature op jouw site bezocht) en Vacaturegegevens (men heeft de vacature bekeken in Google for Jobs)