zoekmachine optimalisatie SEO

Google Reviews worden niet geplaatst

google review niet geplaatst

Veel bedrijven werken door het coronavirus (covid-19) met een kleinere bezetting. Ook bij Google zijn momenteel minder medewerkers op de kantoor. Dit heeft erin geresulteerd dat er ook minder capaciteit is voor de tak Google Mijn Bedrijf (ook Google My Business).

Mijn Google Reviews worden niet getoond en zijn niet zichtbaar

Door deze lagere bezetting zijn sommige diensten van Google niet beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld het plaatsen van Google Reviews. Men kan deze reviews meestal wel invoeren, maar ze worden niet geplaatst. Ze zijn dus niet zichtbaar voor anderen.

Het is niet zeker of deze reviews op een later moment wel worden gepubliceerd. Je kan op dit moment, als eigenaar van een Google Mijn Bedrijf pagina, wel antwoorden op een reeds geplaatste review. Google geeft aan dat het over een paar weken weer mogelijk zal zijn om reviews te plaatsen. Er is echter geen exacte datum genoemd.

->Update 29 april 2020

Google geeft aan dat reviews (die niet werden getoond) vanaf heden weer mondjesmaat worden gepubliceerd:
“Reacties op reviews zijn nu beschikbaar. We maken het stapsgewijs mogelijk om nieuwe gebruikersreviews, nieuwe gebruikersfoto’s, nieuwe korte namen, en vragen en antwoorden toe te voegen. Dit doen we per land en per bedrijfscategorie.Ook publiceren we geleidelijk reviews en foto’s die gebruikers eerder bij Google Maps hebben ingediend.”
Google Mijn Bedrijf

->Update 13 juli 2020

Inmiddels worden bij vrijwel alle bedrijven de reviews direct geplaatst. Bij een enkeling duurt het misschien wat langer. Maar dit probleem is zo goed als opgelost.

Wat nu?

Omdat het niet zeker is dat deze Google reviews op een later moment wel worden getoond is het aan te raden om tijdelijk op een ander platform om reviews te vragen.

Denk aan Facebook, een testimonial voor op je site, productreviews voor op een productpagina of denk aan externe review verzamelsites zoals Feedback Company en Trust Pilot.

Het voordeel van de bovengenoemde productreviews is dat je structured data kan toevoegen waardoor er in de zoekresultaten een rich snippet wordt getoond. Zie onderstaand voorbeeld (geel gearceerd):
review product

Meer info hierover vind je hier: https://developers.google.com/search/docs/data-types/product

Bronnen:
https://support.google.com/business/thread/38582888?hl=en
https://support.google.com/business/answer/9792336?hl=en
https://support.google.com/business/answer/9792336?hl=nl